ecommerce anatomia

Istnieje wiele wypróbowanych sposobów skutecznego projektowania witryn e-commerce. Twórcy nowej wersji sklepu ModCloth poszli jednak własną drogą. Efekt okazał się znakomity – od eleganckiego wyglądu, przez intuicyjną nawigację, pre-transakcyjne treści edukacyjne po niestandardowe rozwiązania marketingowe. Spójrzmy wiec z bliska na elementy decydujące o tym, że strona ModCloth stanowi wyjątek spośród innych sklepów online.

1) Blog

Witryny e-commerce zawierające blog cieszą się o 55% większą odwiedzalnością niż te, które bloga nie posiadają. Blog ModCloth zawiera prezentacje produktów, filmy instruktażowe, obrazy dla klientów oraz porady dotyczące stylu życia. Siłą bloga ModCloth jest autentyczność, skupienie się na stylu życia potencjalnych klientów. Posty nie są tworzone pod słowa – klucze dla wyszukiwarek. Celem jest budowanie własnej struktury klientów, którzy sukcesywnie są nakłaniani do kupowania.

Screen_Shot1

2) Filtr zakupów

Dodatkiem do paska wyszukiwania w prawym górnym rogu strony jest intuicyjna usługa filtrowania przedmiotów. Można szukać na podstawie takich zmiennych jak cena, nazwisko projektanta, czy popularność wśród kupujących. Proste do kliknięcia przyciski nie pozostawiają miejsca na błędy. Klienci mogą szybko zawęzić zakres poszukiwanych produktów, po czym znaleźć swój upragniony. Jako miły dodatek (który nie powinien być dodatkiem, zaś regułą), opcje filtrowania  ukazują wyłącznie przedmioty powiązane z tematem wyszukiwania.

Screen_Shot_2

 

3) Natychmiastowa obsługa klienta

ModCloth nie ogranicza się do obsługi klientów jedynie drogą mailową – dla kupujących, którzy potrzebują natychmiastowej pomocy dostępne są konsultacje zarówno telefoniczne, jak i poprzez live chat. Wszystko to kryje się pod jednym linkiem „Customer Care”. Czekają tu nie tylko konsultanci gotowi rozwiązać problemy techniczne, ale też styliści służący swoją radą.

Screen_Shot_3

4) Bezpieczna kasa

Klienci uwielbiają sposób finalizowania transakcji ModCloth za prostotę i przejrzystość. Na górnym pasku widac kazdy krok zrobiony i pozostaly bez potrzeby cofania sie na poprzednie strony, ani wchodzenia na inne. Duże ikony zabezpieczeń również są doskonale widoczne.

Screen_Shot_4

5) Przejrzyste informacje

Jednym z głównych powodów, dla których klienci porzucają swoje koszyki z zamówieniami przed finałem transakcji, jest zaskakujący koszt wysyłki. ModCloth informacje te podaje prosto z mostu. Ci, którzy nie spieszą się z otrzymaniem paczki, mogą liczyć na jej darmową dostawę.

Screen_Shot_5

6) Dokładny opis produktów

Łatwo jest po prostu wypisać dane produktu w rubryce „opis”. ModCloth przekazuje dokładne informacje o produkcie dostosowując język do charakteru klientów. Nie są to więc tylko surowe, czysto merytoryczne formułki.

Screen_Shot_6

7) Media społecznościowe

Firma stosuje innowacyjne techniki zachęcania do kupowania poprzez media społecznościowe. Odwiedzający witrynę mogą podczas zakupów łączyć się z różnymi platformami społecznościowymi. Na stronie startowej wyszczególnione są wszystkie konta. Umieszczane są tam zdjęcia  nie tylko umieszczone przez firmę, ale też te, wrzucane przez użytkowników.

Screen_Shot_7

8) Głos klienta

Kanały serwisów społecznościowych to nie jedyny sposób na podzielenie się swoim doświadczeniem. Przy każdym produkcie można znaleźć listę recenzji. ModCloth nie stosuje przy tym żadnej cenzury. Przy każdej negatywnej opinii, zespół obsługi klienta oferuje pomoc. Klient dostaje szanse dokładnego opisania swoich problemów, a ModCloth korzysta z okazji usprawnienia  jakości swoich usług.

Screen_Shot_8

9) Sprytny marketing mailowy

ModCloth oferuje zniżki swoim najbardziej lojalnym klientom, lecz nie polega tylko na kuponach rabatowych. Sposobem na zbudowanie owocnej relacji miedzy sprzedawcą a klientem jest przesyłanie informacji o nadchodzących nowościach. Sprawdzają się także zabawne przypomnienia o porzuconych koszykach.

Screen_Shot_9

10) Elastyczny projekt

To bardzo ważny element, ponieważ coraz więcej transakcji odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych. Już wstępne menu jest bardzo przejrzyste, a dużo miejsca wokół linków daje łatwość operowania kciukiem. Obrazy są duże, a dodanie produktów do koszyka to tylko jedno klikniecie. Nawet filtrowanie produktów nie sprawia żadnego problemu.

Screen_Shot_10

Wszystkie te elementy są godne podziwu, lecz skupienie ich w jednej witrynie czyni z ModCloth przykładem godnym naśladowania. Jeśli szukasz wzoru, dzięki któremu twoja własna strona stanie lepsza, ModCloth to doskonały punkt odniesienia.

Greg Wise jest głównym specjalistą ds. marketingu e-commerce w firmie HubSpot. Artykuł pierwotnie ukazał się na blogu firmy.