Raport JLL: 794 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w budowie

Centrum handlowe

Centrum handlowe

Eksperci z międzynarodowej firmy doradczej JLL podsumowali sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec II kw. 2014 r. oraz opracowali prognozy rozwoju na nadchodzące miesiące. Z badań JLL wynika, że łącznie, w budowie jest obecnie ok. 794 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 720 tys. mkw. przypada na centra handlowe.

Łącznie w I półroczu 2014 na rynek trafiły 252 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego ok. 205 tys. mkw. przypadło na centra handlowe. Największym centrum handlowym ukończonym w okresie od stycznia do końca czerwca było Atrium Felicity w Lublinie (73 tys. mkw. GLA). W samym II kw. rynek wzbogacił się o ok. 88 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego prawie 64 tys. mkw. zostało oddane do użytku w ramach trzech nowych centrów handlowych i jednej rozbudowy, a 24 tys. mkw. w dwóch parkach handlowych i dwóch wolnostojących magazynach handlowych (DIY i hipermarket).

W drugim kwartale 2014 otwarto 7 obiektów handlowych

W II kw. 2014 r. otwarto takie centra handlowe jak: Galeria Bursztynowa w Ostrołęce (27 tys. mkw. GLA), marcredo Center w Kutnie (16 tys. mkw. GLA) oraz Pogodne Centrum w Oleśnicy (7,7 tys. mkw.), a o 13 tys. mkw. zostało rozbudowane Gemini Park w Bielsku – Białej. Inne nowopowstałe w II kw. obiekty to: dwa parki handlowe Karuzela Park w Lublińcu i Turku, jeden wolnostojący sklep budowlany Bricoman w Jaworznie (8,1 tys. mkw.) oraz hipermarket E.Leclerc w Szczecinie (5 tys. mkw.). Za wyjątkiem Szczecina nowe obiekty handlowe w II kw. przypadły na miasta poniżej 100 tys. mieszkańców.

Na koniec I półrocza 2014 r., całkowita podaż obiektów handlowych w Polsce wyniosła 12,1 mln mkw. GLA, z czego centra handlowe stanowią 8,7 mln mkw., parki handlowe – 1,3 mln mkw., wolnostojące magazyny handlowe – 1,9 mln mkw., a centra wyprzedażowe – 163 tys. mkw. Wskaźnik nasycenia powierzchnią najmu centrów handlowych w Polsce osiągnął 226 mkw. na 1 tys. mieszkańców (powyżej średniej europejskiej 191 mkw., ale poniżej średniej dla krajów zachodnioeuropejskich – 255 mkw.)

794 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w budowie

W budowie jest obecnie 794 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 720 tys. mkw. przypada na 31 centrów handlowych. Największe projekty w budowie to: Centrum Posnania (wcześniej Łacina) w Poznaniu (100 tys. mkw.), Zielone Arkady w Bydgoszczy (50 tys. mkw.), Sukcesja w Łodzi (45 tys. mkw.), Galeria Warmińska w Olsztynie (41,5 tys. mkw.), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 tys. mkw.), Galeria Metropolia w Gdańsku (34 tys. mkw.) oraz Galeria Galena w Jaworznie (31 tys. mkw.). Siedem galerii jest w procesie rozbudowy (m.in. Magnolia Park we Wrocławiu).

– Widzimy utrzymujące się zainteresowanie deweloperów i najemców projektami w mniejszych miastach. Trend ten znajduje odzwierciedlenie w liczbach – 37 proc. powstającej powierzchni w centrach handlowych przypada na miasta poniżej 200 tys. mieszkańców. Niemniej jednak, największe rynki również pozostają bardzo aktywne – 44 proc. przyszłej podaży powstaje w głównych aglomeracjach kraju. Pozostała część uzupełni zasoby miast w przedziale 200 tys. a 400 tys. mieszkańców – komentuje Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL.

W 2014 r. rynek może wzbogacić się o – łącznie -ok. 564 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego 455 tys. mkw. przypadnie na centra handlowe (co będzie zbliżonym wynikiem do 466 tys. mkw. w ramach centrów handlowych w 2013 r.)

Utrzymuje się zapotrzebowanie na powierzchnie handlowe

Polska gospodarka od dłuższego czasu pozostaje w dobrej kondycji. Spada stopa bezrobocia (12,5 proc. w maju 2014 r. ), a ostatnie prognozy PKB wynoszą 3,2 proc. w 2014 r. i 3,6 proc. w 2015 r.

– Polska pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla nowych sieci handlowych. W ostatnim czasie pojawiło się kilka marek odzieżowych, m.in. hiszpańska sieć Inside, Olimp Live & Fight ze Stanów Zjednoczonych oraz włoska marka Gattinoni Roma. Na naszym rynku debiutują również nowe sieci fitness – brytyjska CityFit oraz szwedzka Fitness24Seven. Obecne już w Polsce sieci także szukają możliwości ekspansji. Niektóre z nich powiększają sklepy, np. Carry, Zara, Reserved, a także CCC i Rossmann, a inne rozbudowują swoje portfolio wprowadzając nowe marki. Po sukcesie marki Sinsay, grupa LPP szykuje debiut dwóch kolejnych konceptów z branży odzieżowej i wyposażenia wnętrz. Z kolei modowa marka Kiabi z grupy Auchan niebawem otworzy swój pierwszy sklep w Warszawie. Należy jednak zauważyć, że najemcy swoją uwagę skupiają głównie na już działających obiektach wiodących, a także na centrach będących w fazie rozbudowy z niezbyt odległym terminem realizacji – dodaje Anna Wysocka.

Najwyższy poziom stawek czynszowych za powierzchnie typu „prime”, tj. za najlepsze lokale o pow. ok. 100 mkw. w kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych, odnotowuje się w Warszawie. Z uwagi na przeprowadzane w ostatnim okresie procesy rekomercjalizacji, stawki w stolicy kraju wzrosły o ok. 5 proc. do poziomu 105 euro za mkw. miesięcznie. Eksperci JLL spodziewają się, że w najbliższym czasie na pozostałych rynkach czynsze pozostaną stabilne.

Wartość umów kupna/sprzedaży w segmencie handlowym może sięgnąć nawet 1,5 mld euro na koniec 2014

– Z naszych danych wynika, że w I półroczu 2014 wartość transakcji inwestycyjnych, których przedmiotem były nieruchomości handlowe, szacuje się na 368 mln euro, z czego 73 mln przypadły na II kw. Biorąc pod uwagę aktywność inwestorów oraz toczące się negocjacje spodziewamy się, że wartość umów kupna/sprzedaży w segmencie handlowym może sięgnąć nawet 1,5 mld euro na koniec 2014 – mówi Agnieszka Kołat, dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo – Wschodniej, JLL.

Największą transakcją w segmencie handlowym w I półroczu była sprzedaż Poznań City Center przez TriGranit, Europa Capital oraz PKP na rzecz funduszy Resolution i ECE, sfinalizowana w I kw. tego roku. W II kw. warto wspomnieć o sprzedaży Galerii Mazovia w Płocku przez Lewandpol na rzecz CBRE Global Investors. W obydwu przypadkach wartość transakcji nie została ujawniona.

 

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska