future e-commerce

W najnowszym badaniu przeprowadzonym przez IRCenter przeanalizowano fenomen multiscreeningu w Polsce, czyli zwyczaju korzystania z komputera, telefonu i tabletu podczas oglądania telewizji. Okazuje się, że ma on niebagatelny wpływ na sprzedaż online

Celem badania „Multiscreening 2014”  była obserwacja różnych zachowań w zależności od formy w jakiej oglądamy programy i filmy (streaming czy VoD), kanałów telewizyjnych jakie wybieramy oraz dostawców telewizyjnych z usług których korzystamy. Badanie zostało przeprowadzone wśród 986 internautów.

Największy potencjał mają dostawcy płatnej telewizji

Według badania, największy marketingowy potencjał do multiscreeningu mają dostawcy płatnej telewizji – odbieranej zarówno przez telewizor, jak i komputer. Podczas oglądania płatnej telewizji najchętniej korzystamy z komputerów (68%) i telefonów(55%). Natomiast aż 76% ankietowanych korzystających z usługi wideo na zadanie (VoD) równocześnie korzysta z komputera.

rodzaj telewizji

Korzystanie z urządzeń mobilnych podczas reklam

64% osób oglądających płatną telewizję na telewizorze sięga po smartfony w trakcie oglądania reklam (podczas oglądania telewizji publicznej – 56%). Ciekawić może fakt, że głównie są to abonenci telewizji nc+(54%) oraz Neti (44%). Na trzecim miejscu znalazła się Cyfrowy Polsat – 41% widzów tej platformy TV korzysta z urządzeń mobilnych w czasie reklam.

Dostawcy telewizyjni
Dostawcy telewizyjni i korzystanie z urządzeń mobilnych

Mulitscreeningu a e-commerce

Osoby korzystające z urządzeń mobilnych podczas reklam bardzo często dokonują zakupów w sklepach e-commerce. Ci konsumenci najczęściej kupują multimedia (13%) i oprogramowanie komputerowe (12%). Dalej znalazły się produkty w kategorii ubrania i motoryzacja. Niestety, zaledwie 6% widzów kupuje na telefonie lub tablecie to, co widzi na ekranie telewizora.

zakupy podczas reklam

Najczęściej szukane informacje w sieci

Podczas oglądania telewizji najchętniej szukamy  informacji o serialach  i filmach. Co ciekawe, najczęściej osoby wchodzą na oficjalne strony emitowanych programów, tutaj dominują strony programów z wiadomościami- 25% oraz oficjalne strony seriali – 22%. Jeśli chodzi o social media, najczęściej odwiedzane są oficjalne fanpage’e filmowe (19%).

śledzenie contentu

Oglądanie TV za pomocą urządzeń mobilnych

Niektórzy użytkownicy wolą oglądać swoje ulubione filmy i seriale na urządzeniach mobilnych. Co raz więcej dostawców telewizyjnych zaczyna oferować takie rozwiązania swoim klientom. Co więcej, taka usługa może zostać bezpośrednio sprzężona z innymi aplikacjami czy z platformami e-commerce.  Najczęściej oglądanymi programami na urządzeniach mobilnych są: HBO (41%), CANAL+(39%) oraz Cinemax (37%).

oglądanie tv przez urządzenia mobilne