Maciej Krzewiński, ECC: największy potencjał leży w aglomeracjach

Maciej Krzewiński, COO, ECC Real Estate Sp. z o.o.

Maciej Krzewiński, COO, ECC Real Estate Sp. z o.o.

Maciej Krzewiński, COO, ECC Real Estate Sp. z o.o.  / ECC Europa Centralna i Wschodnia, opowiada w rozmowie z redakcją Retailnet o nowych lokalizacjach pod centra handlowe oraz trudnych rozmowach z najemcami.

W Polsce jest jednak coraz mniej miejsca na nowe centra handlowe.

Zgadza się, rynek jest coraz bardziej nasycony, a wiele istniejących centrów handlowych boryka się ze sporymi problemami. Mimo wszystko na mapie Polski wciąż są miejsca, w które warto inwestować. Takim przykładem są niektóre aglomeracje i duże miasta, tam wciąż jest duży potencjał do rozwoju. Najlepszym przykładem jest aglomeracja warszawska i to na niej zamierzamy się koncentrować. Olbrzymi potencjał mają chociażby Wilanów i Białołęka, które szybko się rozrastają. Jak wiadomo, w najbliższym czasie mają tam powstać dwa duże projekty. My chcemy postawić na mniejsze centra handlowe zlokalizowane w dynamicznie rosnących podwarszawskich miejscowościach, takich jak Pruszków. Mamy w planach jeszcze dwie inne inwestycje, również zlokalizowane w najbliższych okolicach stolicy.

Jak, przy tego typu projektach, zbudować skuteczny tenant-mix?

Zależy nam na tym, żeby oferta centrum była na tyle bogata, żeby klienci z Pruszkowa i okolic mogli zrobić na miejscu pełne zakupy, bez konieczności wyjazdu do Warszawy. Zainteresowanie projektem wśród potencjalnych najemców jest duże, widzą w nim potencjał. W takim centrum nie może oczywiście zabraknąć operatora spożywczego, a także najbardziej znanych marek odzieżowych. Do tego komponent rozrywkowy – obecnie jesteśmy w fazie negocjacji z operatorami kinowymi.

Negocjacje z najemcami nie należą zapewne do łatwych?

Rzeczywiście, negocjacje są ciężkie. Najwięksi gracze na rynku najchętniej płaciliby jedynie czynsz na podstawie osiąganych obrotów. Centra handlowe średniej wielkości (15-25 tys. mkw.) nie są w stanie unieść finansowo takich warunków. Czasami trzeba zrezygnować z podpisania umowy z topową marką i wynająć powierzchnię firmie, która jest skłonna zapłacić rynkową stawkę czynszu. Trzeba znaleźć złoty środek, czyli z jednej strony atrakcyjni z punktu widzenia klientów najemcy, a z drugiej opłacalność finansowa. W Pruszkowie mamy wstępne potwierdzenia od głównych graczy, będziemy negocjować twardo, ale rozsądnie. W momencie uzyskania finansowania, chcielibyśmy mieć podpisane umowy na minimum 60 proc. powierzchni centrum.

Cały wywiad z Maciejem Krzewińskim opublikowany zostanie w najbliższym numerze magazynu Shopping Center Poland. Firma ECC będzie wystawcą jesiennej edycji Shopping Center Foorum 2014.

 

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016