Warszawa

W aglomeracji warszawskiej działają obecnie 43 centra handlowe o łącznej powierzchni 1,4 mln. mkw. GLA – wynika z publikacji Colliers International „Centra handlowe w Warszawie I poł. 2014”.

Nasycenie powierzchnią handlową wynosi 568 mkw. na 1 tys. mieszkańców i wbrew pozorom nie jest najwyższe w kraju. Stolicę przegania w tym względzie Wrocław i Poznań (powyżej 750 mkw.) oraz Trójmiasto (677 mkw.). Współczynnik pustostanów w Warszawie należy natomiast do najniższych w kraju i wynosi 1,8 proc.

– Aglomeracja warszawska jest największym i najbardziej konkurencyjnym rynkiem handlowym w Polsce. Formaty centrów handlowych i ich oferta są bardzo zróżnicowane. W aglomeracji działa 36 tradycyjnych centrów handlowych, 4 parki handlowe oraz 3 centra wyprzedażowe. Jako, że ostatnie pełnowymiarowe centrum handlowe zostało oddane w Warszawie w 2007 roku (Złote Tarasy) istnieje silne zapotrzebowanie na nową powierzchnię handlową. Lokale w centrach handlowych dobrej jakości cieszą się dużym zainteresowaniem najemców, przez co są trudno dostępne. Nowa fala podaży spodziewana jest jednak dopiero po roku 2016, gdy zrealizowane zostaną obiekty handlowe, między innymi na Ursynowie, Białołęce i w Wilanowie – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.

Główną grupę najemców istniejących centrów handlowych aglomeracji warszawskiej stanowią firmy z sektora mody (26 proc.) i usług (12 proc.). Największą ilość sklepów posiada sieć salonów prasowych Inmedio oraz punkty operatorów GSM. Najczęściej spotykane marki odzieżowe w warszawskich centrach handlowych to między innymi: Reserved, Triumph, Orsay, Ecco, CCC, Deichmann, Apart, Empik, Sephora, Yves Rocher.

Warszawski rynek centrów handlowych zaczął rozwijać się od połowy lat 90-tych. Rozpoznawalne w stolicy centra to m.in. Arkadia, Złote Tarasy, Galeria Mokotów, Blue City oraz podmiejskie kompleksy handlowe Janki i Targówek. 50 proc. obiektów handlowych w Warszawie stanowią obiekty bardzo duże (powyżej 50 tys. mkw.), 21 proc. to obiekty duże (31 tys. – 50 tys. mkw.), a 29 proc. to średnie (15 tys. – 30 tys. mkw.) i małe (poniżej 15 tys. mkw.). Aktualnie w fazie realizacji są centra handlowe takie, jak: Galeria Północna, Galeria Wilanów, Galeria Kabaty, Ferio Wawer oraz Sienna Towers (obiekt o funkcjach biurowo – handlowych).