Galeria Jurajska
Galeria Jurajska

Ubrania, buty, torebki i paski to po artykułach spożywczych i przemysłowych najchętniej kupowane rzeczy w centrach handlowych. Podczas zaledwie jednej wizyty portfel klienta może uszczuplić się średnio o około 163 zł, a miesięcznie o 714 zł – wynika z raportu przygotowanego przez ARC Rynek i Opinia dla Galerii Jurajskiej w Częstochowie.

Aż 15 proc. ankietowanych zadeklarowało, że miesięcznie wydaje w galerii od 1 tys. zł do 2 tys. zł, a 4 proc. ponad 2 tys. zł. Najwięcej pieniędzy przeznaczanych jest na artykuły spożywcze i przemysłowe – 570 zł. W sklepach z ubraniami, butami oraz akcesoriami odzieżowymi konsumenci zostawiają około 435 zł. Bardziej oszczędni są w restauracjach i kawiarniach – 115 zł, oraz w punktach rozrywkowych – 112 zł.

– Do rzadkości należą osoby, które do centrum handlowego przychodzą tylko po jedną rzecz. Najczęściej wybierają się do galerii z listą zakupów, dlatego też spora część odwiedzających – 36 proc. wydaje w niej miesięcznie kwotę od 251 do 500 zł, a zaledwie 4 proc. wydaje w sklepach mniej niż 100 zł – wyjaśnia Violetta Dziubin, marketing manager Galerii Jurajskiej w Częstochowie.

Podczas jednej wizyty w galerii klienci potrafią wydać od 20 zł do 1 tys. zł, ale średnio kwota oscyluje wokół 163 zł. Największa grupa wydaje od 100 do 200 zł, a 5 proc. od 300 do 400 zł. Statystki pokazują także, że coraz więcej pieniędzy klienci wydają w centrach handlowych, które kuszą punktami rozrywkowymi, kawiarniami i restauracjami.

– W centrach handlowych kupujemy przede wszystkim ubrania, kosmetyki, buty i sprzęt elektroniczny – i to jest niezmienne od lat. Coraz częściej korzystamy z ofert kawiarni i restauracji – i to jest nowy trend, który obserwujemy w ostatnim czasie – dodaje Violetta Dziubin.

Dziś aż 21 proc. klientów galerii deklaruje, że przychodzi do centrów handlowych żeby skorzystać z tzw. strefy rozrywki. Połowa z nich przyznaje się, że odwiedza punkty gastronomiczne i rozrywkowe przynajmniej raz w miesiącu.

Nie oznacza to jednak, że Polacy wydają bez umiaru. Okazuje się, że Polacy nie należą do rozrzutnych narodów i robią dość przemyślane zakupy. Wybierając się do centrum handlowego prawie połowa konsumentów (42 proc.) doskonale wie, co chce kupić i jaką kwotę na to przeznaczyć. Potrafią spędzić dużo czasu w sklepach, by mieć pewność, że są to rzeczy, za które chcą zapłacić. Lubią się najpierw rozejrzeć i porównać ceny.

– 37 proc. klientów przyznaje się, że są łowcami okazji i odwiedza galerie w poszukiwaniu promocji. Ta grupa konsumentów szuka okazyjnych cen głównie w sklepach z artykułami spożywczymi i przemysłowymi, a także związanymi z modą – twierdzi Dziubin.

Galeria Jurajska znajdująca się w Częstochowie to trzecie centrum handlowo-rozrywkowe zrealizowane przez Globe Trade Centre SA (GTC) w Polsce. Jej otwarcie nastąpiło w październiku 2009 roku. Powierzchnia całkowita Galerii Jurajskiej wynosi 130 000 mkw., z czego 49 000 mkw. to powierzchnia handlowo-rozrywkowa, która mieści 200 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych oraz wielosalowe kino Cinema City.