Ruch rozwiązania e-commerce

Rynek usług logistycznych, a zwłaszcza oferta firm kurierskich, nie zawsze nadąża za dynamicznie rozwijającym się sektorem e-commerce w Polsce. O tym, w jakim kierunku będą rozwijała się logistyka rozmawiali uczestnicy debaty „Usługi dla e-commerce – kierunku rozwoju rynku”, zorganizowanej przez ISBN News.

Polski rynek sprzedaży internetowej nabiera coraz szybszego tempa. Jak wynika z raportu B2C e-commerce in Central Europe, jego wartość osiągnęła już 4,1 miliardy euro. Dwucyfrowa dynamika wzrostu stanowi wyzwanie nie tylko dla coraz to nowych graczy, ale i dla operatorów logistycznych. Zachodni trend, aby usprawnić dostawę na tzw. ostatniej mili za pomocą dostępnych powszechnie punktów odbioru, dotarł do polski i przybrał formę m.in. usługi „Paczka w RUCH-u”. Jest to usługa, dzięki której klient może nadawać i odbierać przesyłki w kioskach. Ostatnio RUCH zaproponował swoim kontrahentom również usługi logistyczne i magazynowe. Jak twierdzą uczestnicy debaty, wykorzystanie dostępnej już infrastruktury do tworzenia wygodnych dla klienta punktów odbioru, będzie przyszłością branży logistycznej.

Paczka ma czekać na klienta

„Trendem w logistyce jest umożliwienie klientowi odbierania przesyłki tam, gdzie jest mu wygodnie. Firmy, które to zapewnią, wygrają na rynku. Kluczowa będzie ostatnia mila, firmy, które będą umiały ją wykorzystać zdobędą przewagę. Społeczeństwo staje się coraz bardziej mobilne, przemieszczamy się po kraju, klienci chcą wybrać najbardziej dogodne punkty odbioru.” – przekonywał Andrzej Zawistowski, członek Rady Nadzorczej XBS.

Ruch debata
Usługi kurierskie muszą się stać dużo bardziej elastyczne – przekonywali uczestnicy dyskusji

Jak zauważa dr Marzenna Cichosz, adiunkt w Katedrze Logistyki SGH, polskie firmy logistyczne nie mają się czego wstydzić. „Zaczynają one zauważać, że najważniejszy jest klient i że kluczowe jest dostarczenie mu usług wysokiej jakości. Dostawa na czas jest obecnie standardem koniecznym, lecz niewystarczającym. Firmy logistyczne powinny oferować rzetelne usługi dodatkowe. O polskim rynku z pewnością dobrze świadczy fakt, że RUCH zauważył potencjał swojej infrastruktury i że potrafił wykorzystać ją w usługach dla e-commerce” – mówiła Marzena Cichosz.

Kurierzy dostosują się albo zginą

Logistyka stara się nadążać za klientami, którzy mają coraz mniej czasu i rzadko kiedy mogą czekać w domu na kuriera, odwiedzającego ich dom w środku dnia pracy. „Firmy kurierskie to najbardziej konserwatywny segment tego rynku, oni najwolniej się dostosowali do zachodzących zmian. Chcą obsługiwać segment B2B, bo tam nie muszą aż tak dostosowywać się do klienta. Opóźnienia potrafią tłumaczyć jakością dróg w Polsce. Albo zmienią sposób obsługi klienta, albo będzie im trudno obsługiwać rynek B2C.” – zauważa Michał Gembicki, dyrektor zarządzający i członek zarządu CDP.pl.

Do klienta dostosowuje się natomiast RUCH, który zapowiada, że np. w dniu lutowej premiery gry „Wiedźmin III”, kioski będą czynne w nocy, aby klienci, którzy zamówili grę online mogli ją jak najszybciej odebrać. „Punkt odbioru ma być dostępny wtedy, kiedy klient tego potrzebuje.” mówi Dariusz Stolarczyk, członek zarządu RUCH . „Usługa wydawania listów awizowanych zrewolucjonizowała myślenie o kioskach RUCH. Klienci zaczynają zauważać, że jest to taka mała poczta, gdzie można nadawać i odbierać przesyłki. Trend ten będzie się pogłębiał. Na rynkach europejskich widać, że poczty narodowe zaczynają oferować sporo usług dodatkowych, chociażby sprzedaż prasy czy usługi finansowe. W Polsce RUCH startuje z pozycji sklepiku, który staje się coraz bardziej pocztą, a z kolei Poczta Polska będzie stawała się coraz bardziej sklepikiem. Konkurencja między nami będzie się więc zacieśniała.” – dodaje.

Za dużo ciężarówek w miastach

Jak zauważyli uczestnicy debaty, logistyka musi dostosowywać się nie tylko do klienta, ale i do warunków geograficznych. „W Niemczech firmy logistyczne potrafią ze sobą współpracować, aby obsługiwać duże aglomeracje miejskie. Są wypracowywane porozumienia, tworzone są w tym celu specjalne platformy. Niemieckie miasta nakładają na firmy ograniczenia ze względów ekologicznych.” – mówi dr Marzena Cichosz.

„W wielkich aglomeracjach logistyka działa zupełnie inaczej niż na terenach wiejskich. Dlatego usługi takie jak Paczka w RUCH-u mają ogromną przyszłość. Potrzebne są punkty odbioru, które sprawdzą się i będą obsługiwały również obszary mniej zaludnione.” – twierdzi Andrzej Zawistowski.