CBRE: Rosja i Turcja najbardziej aktywnymi rynkami rozwoju centrów handlowych

Galeria w Rosji, fot. Shutterstock

Galeria w Rosji, fot. Shutterstock

W pierwszych sześciu miesiącach 2014 r. w Europie powstało aż 1,88 mln mkw. nowych centrów handlowych. Najbardziej aktywnymi pod tym względem rynkami pozostają rynki wschodzące z Europą Środkowo-Wschodnią na czele (84 proc.), o czym donosi najnowsze badanie przeprowadzone przez firmę doradczą w sektorze nieruchomości komercyjnych – CBRE.

W 2013 roku w całej Europie otwarto ponad 4,5 mln mkw. powierzchni handlowej, a liderami były po kolei: Rosja, Turcja, Polska i Francja. Najbardziej aktywnymi rynkami są Rosja i Turcja – to tam znajduje się ponad 60 proc. oddanych do użytku w Europie w 2013 r. centrów handlowych. W ubiegłym roku w Rosji powstało 1,5 mln mkw. nowej powierzchni handlowej. Znacząca pozostaje też aktywność Turcji, gdzie w pierwszej połowie 2014 r. budowano ponad 2,6 mln mkw. powierzchni handlowych. U podstaw tak wysokiego stopnia rozwoju leży poprawiająca się sytuacja ekonomiczna i niesłabnące zainteresowanie deweloperów miastami regionalnymi.

– Rosja jest liderem jeśli chodzi o wzrost podaży nowej przestrzeni handlowej wśród rynków wschodzących, natomiast w dobie kryzysu w relacjach handlowych między Rosją a światem zachodnim, musi się pojawić się pytanie, w jaki sposób zostanie zapełniona tak znaczna powierzchnia, która pojawi się na tamtejszym rynku. Obecnie nikt nie wie, jak rozwinie się sytuacja polityczna i gospodarcza, jaka będzie dynamika zmian. Raczej nie dojdzie do powszechnego odwrotu firm zachodnich z Rosji, ale z pewnością spadnie liczba transakcji zawieranych przez firmy zachodnie i napływ nowych marek. Może się okazać, że dotychczasowa pozycja lidera budowanej i wynajmowanej powierzchni handlowej nie zostanie utrzymana – mówi Beata Kokeli, Senior Director Działu Powierzchni Handlowych CBRE.

Wśród innych krajów, w których mamy do czynienia ze znacznym rozwojem rynku galerii handlowych, wymienić należy: Ukrainę (793 759 mkw. w budowie), Niemcy (564 275 mkw.), Polskę (559 586 mkw.), Francję (491 971 mkw.) oraz Włochy (489 167 mkw.). Zgodnie z trendem ostatnich lat znaczna część tej aktywności ma miejsce w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, choć po ukończeniu centrum Sky Plaza we Frankfurcie w 2013 r. także w Niemczech odnotowano w 2014 r. znaczne ożywienie jeśli chodzi o budowanie powierzchni handlowych.

– Polska jednym z najsilniejszych rynków w naszym regionie, i cieszy się rosnącym zainteresowaniem marek zachodnich chcących inwestować w regionie CEE. Polska zajmuje wysokie piąte miejsce pod względem powierzchni handlowej w budowie pośród państw europejskich, Turcji oraz Rosji. Jednak, czy w dobie napiętych stosunków polityczno-gospodarczych między Rosją, Unią Europejską i Stanami Zjednoczonymi cały nasz region nie ucierpi, i jaka będzie skala ewentualnego osłabienia dynamiki wzrostu rynku nieruchomości handlowych, trudno powiedzieć – mówi Magdalena Frątczak, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych CBRE.

– Pod względem lokalizacji poziom rozwoju centrów handlowych w Europie jest podobny do tego z roku ubiegłego – nowe obiekty powstają przede wszystkim w Europie Środkowo-Wschodniej. Większość tureckich projektów, zwłaszcza tych największych, powstaje w najważniejszych miastach kraju, takich jak Stambuł, podczas gdy mniejsze obiekty są budowane w mniej centralnych regionach, takich jak Izmir. Realizacja nowych obiektów handlowych na tak szeroką skalę możliwa jest głównie dzięki rozwojowi ekonomicznemu w tym regionie, coraz liczniejszej klasie średniej oraz rosnącym oczekiwaniom międzynarodowych sieci handlowych, spośród których wiele zdało sobie sprawę, że istniejąca lokalnie przestrzeń handlowa nie zaspokaja ich wymagań – twierdzi Natasha Patel, zastępca dyrektora Działu Badań Rynku Powierzchni Handlowych w rejonie EMEA, CBRE.

 

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska