Trójmiasto: tylko jeden projekt handlowy w realizacji

fot. Shutterstock

Gdańsk

W Trójmieście działa 25 centrów handlowych o łącznej powierzchni najmu 691 tys. mkw. GLA. Nasycenie powierzchnią handlową kształtuje się na poziomie 677 mkw. na tysiąc mieszkańców. Najwyższe czynsze oscylują w granicach 41-43 euro za mkw. miesięcznie. Aktualnie jest realizowany jeden projekt handlowy Galeria Metropolia w Gdańsku Wrzeszczu – wynika z publikacji firmy Colliers International „Centra handlowe w Trójmieście I poł. 2014”.

– W Trójmieście działa 1930 sklepów. Największa grupa najemców to sklepy z sektora mody (26 proc.). Znaczną grupę stanowią również usługi (12 proc.), restauracje i kawiarnie (8 proc.), buty i art. skórzane (8 proc.). Współczynnik pustostanów w Trójmieście jest stabilny i wynosi 3,4 proc.

– Mimo, że większość powierzchni handlowej w Trójmieście oddano do użytku po 2000 roku, to wiele obiektów nie spełnia oczekiwań najemców i klientów pod względem komfortu robienia zakupów i spędzania wolnego czasu. Zmiany jakościowe są już jednak widoczne na rynku. Dom Mody Klif z 1996 roku zmodernizowano i rozbudowano w 2009, rewitalizację przejdzie również centrum handlowe Morena w Gdańsku. W Trójmieście zlokalizowany jest także obiekt, będący sztandarowym przykładem procesów rozbudów, modernizacji i re-pozycjonowania zachodzących obecnie na polskim rynku – Centrum Riviera w Gdyni, oddana do użytku po rozbudowie w IV kwartale 2013 r. – stwierdza Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.

Zasoby handlowe Trójmiasta są zróżnicowane pod względem wielkości, obiekty bardzo duże stanowią jedynie 22 proc. całości powierzchni. Centra powyżej 100 lokali to 34 proc. łącznej powierzchni w aglomeracji (6 obiektów). Największy powierzchniowo pozostaje Park Handlowy Matarnia (ponad 81 000 mkw. GLA), a pod względem ilości lokali dominuje Centrum Riviera (250 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych).

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016