Sklepy Merlin.pl, Empik.com, Profit24.pl, Swiatksiazki.pl (dawniej Fabryka.pl) i Gandalf.com.pl znalazły się w pierwszej piątce Rankingu Księgarń Internetowych 2014 sporządzonego przez Opineo.pl.

Zestawienie powstało na podstawie opinii konsumentów, którzy oceniali sklepy pod względem m.in. szybkości realizacji zamówienia, poziomu obsługi klienta, jakości zapakowania przesyłki i deklarując, czy poleciliby ten sklep innym kupującym.

Sprzedaż wielokanałowa

Jak twierdzą autorzy raportu, internetowy rynek książki w Polsce podzielony jest na dwie kategorie sklepów. Z jednej strony mamy graczy, którzy działają w branży e-commerce od dawna, mają wiele placówek w handlu detalicznym i sukcesywnie poszerzają swoją ofertę o nieksiążkowe produkty. Z drugiej strony są sklepy internetowe, które prowadzą działalność typu pure-play (sprzedają wyłącznie w internecie) i skupiają się przede wszystkim na wydawnictwach i publikacjach książkowych.

Obok gigantów rynku sprzedających w internecie wiedzę, kulturę i rozrywkę (takich jak Merlin.pl czy Empik.com), funkcjonuje też spora rzesza mniejszych e-księgarzy, którzy nie zamierzają konkurować z dużymi siłą zasięgu, liczbą klientów czy obrotami. Zamiast tego stawiają na działalność w wąskiej niszy tematycznej. Mamy tu między innymi sprzedawców podręczników (Podreczniki24.pl czy Taniepodreczniki.pl), książek o giełdzie i inwestowaniu (Maklerska.pl), książek z dziedziny leśnictwa, łowiectwa i rolnictwa (Sklep-oikos.net.pl), a nawet internetowy dyskont książkowy oferujący książki z różnych dziedzin w możliwie najniższych cenach (Aros.pl).

Liderzy opinii

Serwis Opineo.pl opublikował ranking 30 księgarni internetowych. Zapytał też klientów o zalety tych sklepów oraz o ich największe wady.

opineo-ksiegarnie

Za jedną z najistotniejszych zalet księgarni internetowych, które posiadają własne punkty stacjonarne, uznano bezpłatną opcję odbioru typu click and collect. Graczy pure play chwalono z kolei za specjalizowanie się w wąskiej tematyce branżowej.

„Generalnie konsumenci pozytywnie oceniają księgarnie internetowe. Jednak wśród ponad 100 tysięcy opinii, jakie przeanalizowaliśmy, pojawiały się skargi na nieetyczne działania e-księgarzy.” ― komentuje wyniki rankingu Paweł Kucharzak, prezes zarządu Opineo.pl. „Na przykład takie, że księgarnie realizują zamówienia z dużym, dwu, trzytygodniowym opóźnieniem lub jeśli zamówienie dotyczy kilku pozycji książkowych, to do klienta trafia tylko część tytułów, a reszta zostaje anulowana przez sklep, o czym klient nie zostaje w porę poinformowany. Zdaniem klientów, przesyłki powinny być rzetelniej pakowane, a książki lepiej zabezpieczone w transporcie. Konsumenci zwracają też uwagę na częste inwentaryzacje i problemy techniczne pojawiające się na etapie składania zamówienia czy dokonywania płatności przez Internet.”

Trendy rynkowe

Zdaniem Tomasza Cincio, dyrektora marketingu & PR w firmie RedCart.pl, współczesne oprogramowanie księgarni internetowej nie może się obyć bez takich funkcjonalności jak: precyzyjne wyszukiwanie produktów, szybka wymiana danych umożliwiająca sprawną realizację zamówień, coraz popularniejsza opcja „książka jako prezent”, oraz system dostosowany do sprzedaży plików cyfrowych.

Jednym z najbardziej dochodowych sektorów internetowego rynku handlu książkami są podręczniki dla uczniów. W ubiegłym roku, jak głosił sondaż CBOS, Polacy wydali na szkolną wyprawkę dla dziecka ponad 800 zł. Polacy próbują zredukować te koszty kupując online. Zdaniem analityków serwisu Skąpiec.pl, książki w sieci można kupić dużo taniej niż w tradycyjnej księgarni, a korzystając z internetowych porównywarek cen, można zaoszczędzić dodatkowe 15-19% ceny na książce.

ranking_ksiegarn_internetowych_2014

Przy opracowaniu Rankingu Księgarń Internetowych 2014, wzięte zostały pod uwagę:

  • łączna ocena na dzień 01.07.2014 r.,
  • liczba recenzji zdobyta w ostatnich 12 miesiącach (od 01.07.2013 do 01.07.2014),
  • punkty za każde 100 opinii,
  • liczba opinii zdobyta w całej historii sklepu w Opineo.pl.
  • Spośród 80 e-sklepów branych pod uwagę w branżowym Rankingu Księgarń Internetowych 2014, do finału zakwalifikowało się 30 sklepów, które mogą poszczycić się:
  • najwyższą łączną oceną konsumencką (powyżej 9,0 punktu),
  • wysoką liczbą opinii w ostatnich 12 miesiącach (powyżej 100),
  • wysoką liczbą opinii w całej historii Opineo.pl (powyżej 100).

Ogólna ocena sklepu na dzień 01.07.2014 r. nie powinna być niższa niż 8,5 pkt. Sklepy, które spełniły wszystkie te wymogi zostały uwzględnione w rankingu.