Google Shopping e-commerce

Sprzedaż internetowa niesie ze sobą wiele wyzwań, a największym z nich jest organizacja dostaw. Kupujący bardzo często są niezadowoleni z ceny i opcji transportu i właśnie z tego powodu rezygnują z zakupu. Zjawisku temu próbuje zaradzić koncern Google.

Google Shopping udostępnił klientom i sprzedawcom nowe narzędzie do konfigurowania dostaw. Dostępne jest ono w Google Merchant Center. Jak wynika ze wpisu na blogu Google, narzędzie to daje dostęp do dodatkowych opcji, a także umożliwia pokazanie klientowi wszystkich informacji o dostawie jeszcze przed sfinalizowaniem zamówienia.

Lepsze narzędzia, lepsza sprzedaż

Załóżmy, że klient napełnił koszyk i chce złożyć zamówienie. Wcześniej chce oczywiście poznać cenę dostawy, jednak na stronie nie ma na ten temat żadnych informacji. Aby poznać szczegóły, musi założyć konto, poczekać na mail z potwierdzeniem i podać dane adresowe. I wtedy okazuje się, że proponowana opcja dostawy nie spełnia jego oczekiwań. Efektem jest frustracja i poczucie zmarnowanego czasu. Często bywa, że w takiej sytuacji klient opuszcza koszyk.

Właśnie dlatego w Google’s Merchant Center pojawiło się nowe narzędzie ułatwiające organizację dostaw. Zaprojektowano je tak, by odpowiadało na wszystkie wątpliwości klientów co do opcji dostawy. Często zdarza się bowiem, że przy finalizowaniu transakcji cena różni się od tej, którą klient widzi w Google. Jak czytamy na wspomnianym blogu, dzieje się tak z powodu niedokładności w szacowaniu kosztów. Jak twierdzą przedstawiciele Google, teraz ceny będą obliczane w bardziej precyzyjny sposób.

Na czym polega różnica

Nowe narzędzie pozwoli użytkownikom wyliczyć, ile dokładnie będzie kosztować dostawa produktów dostępnych w Google Shopping. Wzbogacone funkcje zawierają:

  • Zasady dostaw: dłuższą listę możliwych do wyboru sposobów dostawy.
  • Różne metody dostawy: rozróżnienie pomiędzy poszczególnymi sposobami dostaw, takimi jak wysyłka ekspresowa, krajowa, czy międzynarodowa. Dzięki temu można znaleźć najniższą możliwą cenę.
  • Personalizację pod kątem lokalizacji: dobieranie stawki na podstawie tego, dokąd ma być dostarczona przesyłka.
  • Pokazywanie niedostępności: wskazanie, w które miejsca produkt nie jest wysyłany.

W udoskonalonym Merchant Center dostępna jest opcja nadania przesyłce odpowiedniej kategorii, w zależności od skonfigurowanej opcji dostawy. Można np. określić grupę produktów jako „ciężkie”. W zależności od nadanej kategorii można potem dobierać cenę dostawy.

Cztery modele wysyłki

Nowe funkcje dostępne też będę w sekcji pomocy Google Merchant Center. Pozwolą one sprzedawcom zapamiętać ustawienia na swoim koncie oraz korzystać z czterech modelów organizacji dostawy. Każdą z nich można dodać do swojego konta i łatwo wykorzystywać wielokrotnie:

  • Jedna stawka: pozwala sprzedawcy ustalić jedną stawkę: darmową dostawę, bądź cenę dostawy jako procent od ceny zamówienia.
  • Tabela stawek: rubryki, w których ustalamy ceny, w zależności od czynników, takich jak wartość zamówienia, kategoria przesyłki czy destynacja.
  • Cena w zależności od dostawcy: te stawki różnią się w zależności od tego, z jakim kurierem wysyłana jest paczka. Gdy firma kurierska zmienia ceny, te są automatycznie aktualizowane.
  • Zasady: pozwalają stworzyć własne, spersonalizowane zasady obliczania stawki, w zależności od atrybutów produktu i wybranej przez klienta destynacji.

Sprzedający będą musieli określić, na jakich zasadach wyświetlane są ceny dostaw dla poszczególnych produktów w Google Shopping. Użytkownikom zaś wyświetli się zawsze najtańsza opcja. Aby stosować nowe narzędzie, nie trzeba przeprowadzać żadnych aktualizacji. Nowe funkcje udostępniono automatycznie dla wszystkich sprzedających w systemie Google Shopping.