Automaty do tweetowania: nowy sposób na social commerce

Przy rosnącej popularności mediów społecznościowych nie potrzeba wiele, by zachęcić konsumenta do napisania komentarza na Titterze. Szczególnie, jeśli czeka za to nagroda. Z tego właśnie założenia wychodzi marka Old Navy, która ustawia na ulicach automaty do tweetowania. Nagrodą jest para klapek. Fajne, co?

Automaty do tweetowania: nowy sposób na social commerce

Twitterowe Kioski Old Navy

Jak relacjonuje serwis Adweek, marka Old Navy zakończyła instalowanie w Japonii automatów, które rozdają markowe klapki w zamian za zamieszczenie tweeta, wysłanego za pomocą podłączonego do maszyny tabletu. Przedtem 28 takich kiosków pojawiło się na ulicach Nowego Jorku, San Francisco i Los Angeles.

Tweetomat wyda parę klapek wtedy, gdy zamieścimy post na Twitterze. Hasło „Tweet for your feet” zachęca do tweetowania o tym, jak lubimy spędzać latem czas nosząc klapki. W zamian otrzymamy za darmo parę marki Old Navy w wybranym rozmiarze. Do tej pory rozdano już ponad 9 tysięcy par klapek. Akcję można śledzić na Titterze @OldNavy pod hashtagiem #flipflophooray.

Automaty do tweetowania: nowy sposób na social commerce

Ruch w kierunku nowych mediów

W Stanach Zjednoczonych kioski wygenerowały 3,5 tysiąca tweetów oraz 12 milionów udostępnień. Celem akcji wcale nie było zwiększenie sprzedaży, choć wraz z parą klapek klient otrzymywał ulotkę z informacją o najbliższej obniżce. „Celem zainstalowania automatów zdecydowanie nie było zwiększenie ruchu w sklepach” – tłumaczy  Jamie Gersch, wiceprezes ds. marketingu w Old Navy. „Chodziło o dostarczenie emocji i zrobienie czegoś innowacyjnego” – tłumaczy.

Dla marki Old Navy jest to kolejny krok w kierunku nowych technologii i social media. W tym roku firma zainwestowała również w tweety sponsorowane. „Jest to przykład przełożenia starej szkoły marketingu na nowy język. Wiele firm weźmie przykład i pójdzie tą drogą.” – mówi Abid Chaudhry, dyrektor ds. strategii i analiz w firmie BIA/Kelsey.

Tę samą technologię wykorzystują już inne firmy. Hotel Westin New York Grand Central obchodził Święto Niepodległości Stanów Zjednoczonych jako narodowy dzień biegania. W twitterowym automacie można było otrzymać za darmo akcesoria do biegania. Wystarczyło w zamian zamieścić na Twitterze wpis związany z tą aktywnością. W innych kioskach można było dostać za darmo koszulkę Westin. W ten sposób na twittera wpadło 15 tysięcy nowych wpisów.

Automaty do tweetowania: nowy sposób na social commerce

„Dane te pokazują, że klienci nie tylko angażują się w akcję, ale też dzielą się nią ze znajomymi.” – skomentował Jon Amihud, specjalista ds. social media w Westin.

Automaty do tweetowania: nowy sposób na social commerce

Czy jednak można nazwać kioski zasilane wpisami na Twitterze nową taktyką social commerce? Jennifer Polk, dyrektor ds. analiz w firmie Gartner komentuje: „Samo zainstalowanie kiosków i zachęcenie do tweetowania o klapkach mogło dać Old Navy sporo nowej wiedzy. Nie jestem jednak pewna czy możemy mówić o nowym zjawisku w social commerce.”