Miasto Łódź, fot. Shutterstock
Miasto Łódź, fot. Shutterstock

Rynek handlowy aglomeracji łódzkiej to ponad 500 tys. mkw. GLA, na który składa się 14 centrów handlowych. Nasycenie powierzchnią handlową wynosi obecnie 510 mkw. GLA na 1 tys. mieszkańców, co plasuje Łódź w gronie najmniej nasyconych aglomeracji, tuż za Górnym Śląskiem i Szczecinem. Współczynnik pustostanów wynosi 1,7 proc. – informuje firma Colliers International w raporcie „Centra handlowe w Łodzi I poł. 2014”.

– 97 proc. powierzchni handlowej w Łodzi dostarczają tradycyjne centra handlowe. To tu zlokalizowane są aż dwa z listy największych centrów w Polsce – Manufaktura i Port Łódź. W mieście dominują obiekty duże i bardzo duże, które łącznie stanowią aż 75 proc. zasobów. – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.

W centrach handlowych w Łodzi działa blisko 1200 sklepów. Najliczniejszą grupę najemców stanowią sklepy z sektora mody (27 proc.) oraz usług (16 proc.). Dobrze reprezentowane są buty i odzież skórzana (9 proc.) oraz gastronomia (9 proc.). Zdrowie i uroda stanowią 7 proc. Największą liczbę sklepów w centrach handlowych posiada sieć salonów prasowych Inmedio oraz operatorzy GSM. Wśród najemców centrów handlowych w Łodzi często spotkamy także takie sieci, jak: Reserved, Carry, CCC, Deichmann oraz Apart.

W chwili obecnej w budowie pozostają dwa obiekty – centrum handlowe Sukcesja o powierzchni 46 300 mkw. GLA, którego otwarcie planowane jest wiosną 2015 roku oraz centrum wygodnych zakupów Vis à Vis (5 600 mkw. GLA). W planach inwestycyjnych znajdują się kolejne obiekty handlowe oraz rozbudowy i modernizacje istniejących zasobów, jednak ich realizacja nastąpi najprawdopodobniej dopiero po roku 2016.

Pierwszym pełnowymiarowym centrum handlowym na łódzkim rynku była oddana do użytku w 2002 roku Galeria Łódzka. W latach 90-tych powstała większość centrów handlowych z ofertą w postaci hipermarketu, któremu towarzyszyły punkty handlowe i usługowe. Dopiero po 2002 roku pojawiły się obiekty o bardziej zróżnicowanej ofercie handlowo–rozrywkowej, w tym Manufaktura (otwarta w 2006 roku). W roku 2012 oddano do użytku pierwsze centrum wyprzedażowe w regionie – Ptak Outlet w Rzgowie.