Tomasz Szypuła, członek rady nadzorczej
Tomasz Szypuła, członek rady nadzorczej

O otwarciu Ptak Fashion City i planach rozbudowy inwestycji redakcja Retailnet rozmawia z Tomaszem Szypułą, członkiem Rady Nadzorczej Ptak SA.

– Ptak Fashion City to jedyne miasto mody w Europie. Ten koncept biznesowy powstał w wyniku przekształcenia Centrum Handlu Hurtowo – Detalicznego Ptak. Proces trwał ponad 20 lat. To pierwsze zakrojone na taką skalę polskie przedsięwzięcie biznesowe, które ma szansę stać się najważniejszym centrum handlu odzieżą w Europie. Już teraz na terenie Ptak Fashion City funkcjonuje Centrum Handlu Hurtowego, największy w Europie showroom z funkcją sprzedaży stacjonarnej i przez internet – Ptak Moda oraz Ptak Outlet – największy outlet w Polsce. Ptak Fashion City to jedyne miejsce w Europie, który umożliwia kompleksową produkcję, zakup i dystrybucje odzieży w jednym miejscu na międzynarodową skalę. Jego powstanie jest odpowiedzią na potrzeby polskich przedsiębiorców z branży tekstylnej, którzy rokrocznie eksportują coraz więcej ubrań na rynki zagraniczne. Wydarzeniu będą towarzyszyły Międzynarodowe Targi Mody, podczas których wystawi się ponad trzy tysiące firm z Polski i zagranicy.

W perspektywie kolejnych 10 lat zamierzacie znacząco powiększyć teren Ptak Fashion City?

Dysponujemy powierzchnią prawie 2 mln mkw. pod aktywność gospodarczą. Będziemy rozwijać dotychczasową działalność. Dlatego przed nami kolejne 20 lat wytężonej pracy.
Jak duże środki finansowe planujecie przeznaczyć na rozbudowę Ptak Fashion City?

Myślę, że na inwestycję trzeba będzie jeszcze przeznaczyć 500-600 mln euro. Uzależnione będzie to, od tego jakie obiekty będą tu powstawały.

Jakie znaczenie dla pozycji handlu w Polsce ma inicjatywa skupiająca handel i modę w jednym miejscu?

Dla handlu odzieżą w Polsce ma to ogromne znaczenie. Ptak Fashion City będzie takim produktem wywodzącym się z Polski, który może stać się „mekką” zakupową nie tylko dla rodaków ale również dla klientów z całej Europy, dla hurtowników i detalistów. Ponadto jest to ogromna szansa wypromowania polskiej produkcji za granicą. Ptak Fashion City już teraz stało się centrum polskiego eksportu odzieży na rynki europejskie.

Czy na przestrzeni lat znacząco zwiększa się liczba klientów z zagranicy?

Nie tylko widzimy zwiększone zainteresowanie klientów z zagranicy, ale powoli zmienia się również mapa i kierunek z których kupujący przyjeżdżają. Jeszcze dwa lata temu zdecydowaną większością klientów zagranicznych byli Rosjanie i Ukraińcy. Natomiast w tej chwili widać dużą liczbę klientów z krajów nadbałtyckich, Czech, Słowacji, Bułgarii i Rumunii, a także Niemiec oraz krajów skandynawskich. To wynik naszych działań promujących polskich producentów poza krajem. W ramach tego konceptu Ptak Moda prezentuje kolekcje polskich producentów na największych targach świata. Ostatnio odnieśliśmy ogromny sukces na największych targach odzieżowych świata „Magic” w Las Vegas. Zdobyliśmy setki zamówień na kolekcje kilkudziesięciu polskich producentów.

Jak dużo osób odwiedza rocznie wasz konecpt ?

Do tej pory rocznie odwiedzało ponad 6 mln osób. Natomiast przewidujemy, że na samych targach mody i na otwarciu Ptak Fashion City będzie ponad 100 tys. odwiedzających.

Kiedy otwarcie Ptak Fashion City?

Już 29 sierpnia 2014 roku nastąpi otwarcie Ptak Fashion City. Wydarzeniu nadaliśmy dużą rangę. W ramach Ptak Fashion City odbędzie się międzynarodowy kongres pod przewodnictwem Prezydenta Lecha Wałęsy. Przyjadą znamienici goście ze świata mody, m.in.: Kenzo Takada, Anna Fendi czy Patrizia Gucci. To pokazuje, że za granicą dostrzegają i z zainteresowaniem patrzą na rozwój pierwszego w Europie miasta mody.

Przedstawiciele Holdingu Ptak będą uczestnikami Shopping Center Forum 2014 Fall Edition. Swoje projekty zaprezentują przy stoisku 3.4. Forum odbędzie się 17–18 września 2014 roku w Warszawie.