Zbigniew Nowak, dyrektor Gemini Park Tarnów
Zbigniew Nowak, dyrektor Gemini Park Tarnów

Gemini Park Tarnów powstało 4 lata temu i w krótkim czasie zyskało miano głównego centrum handlowego w regionie. Obiekt należący do Gemini Holding może pochwalić się dobrymi wynikami finansowymi i rosnącą odwiedzalnością. O tym, jak udało się sprostać wyzwaniom, zwiększyć footfall i pozyskać atrakcyjnych najemców redakcji Retailnet opowiada Zbigniew Nowak dyrektor tarnowskiego centrum.

Jak w trudnych warunkach dużej konkurencji zdobyć taką pozycję?

Od kilku lat notujemy bardzo wysokie wyniki odwiedzalności – rekordowy okazał się dla nas pierwszy weekend czerwca 2014, kiedy przyszło do nas ponad 50 tys. osób. W ślad za wysokim footfallem idą bardzo dobre wyniki finansowe – w pierwszym półroczu 2014 nasze obroty były wyższe o ponad 7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Gemini Park Tarnów rozpoczęło swoją działalność ok. pół roku po lokalnej konkurencji. Żadne centrum handlowe, w tym nasze, nie startuje z pozycji lidera – jej zdobycie i utrzymanie wymagało intensywnych analiz oraz ciężkiej pracy. Najważniejszy jest wybór odpowiedniej lokalizacji, opracowanie koncepcji atrakcyjnego dla lokalnej społeczności doboru najemców, a następnie – ciągłe wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klienta, dobra organizacja wewnętrznej pracy oraz innowacyjna strategia promocyjna. Głównym celem jest przekonanie klienta, że oferta proponowana przez nasz obiekt w niczym nie odbiega od tej, z którą można się spotkać w największych miastach Polski.

Na ile istotna jest lokalizacja i dostępność komunikacyjna obiektu?

Dobra lokalizacja jest gwarancją odwiedzalności. Gemini Park Tarnów znajduje się w północnej części miasta, w sąsiedztwie największych osiedli mieszkaniowych o potencjale 40 tys. mieszkańców, dzięki czemu zyskało największy zasięg oddziaływania w regionie. Dostępność komunikacyjna także odgrywa znaczącą rolę. Tuż obok Gemini Park znajduje się pętla autobusowa, przystanki komunikacji miejskiej są zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie wejść do obiektu, a niektóre z tras autobusowych prowadzą przez wewnętrzne ulice wokół centrum. Bliskość autostrady A4 i trasy krajowej 75 powoduje, że do tarnowskiego Gemini przyjeżdżają nie tylko mieszkańcy miasta, ale i całego regionu.

Jak przygotować organizację ruchu i komunikacji, by klienci byli zadowoleni i chętnie wracali?

Obiekt powinien być tak zaprojektowany, by nawet przy dużej liczbie odwiedzających nie stwarzać poczucia niepotrzebnego tłoku. Warto dobrze zorganizować ruch na parkingu – nasz wyposażony jest w elektroniczny, inteligentny system ułatwiający znalezienie wolnego miejsca. Stale go monitorujemy i gdy zauważamy zapełnienie na poziomie 70-80 proc., podejmujemy działania usprawniające dojazd i wyjazd z obiektu. W okresie przedświątecznym czy w trakcie wydarzeń specjalnych, ruchem kierują wykwalifikowani pracownicy ochrony, dzięki czemu unikamy tworzenia się korków na drogach wewnętrznych i dojazdowych. Klientów z każdym miesiącem przybywa, dlatego odpowiadając na ich potrzeby dobudowaliśmy 30 dodatkowych miejsc postojowych, co daje nam łączną liczbę 1140. Nie należy też zapominać o oznakowaniu wewnątrz obiektu, które prowadzi do najważniejszych punktów centrum, np. alei modowej, hipermarketu spożywczego, budowlanego czy wielkopowierzchniowego sklepu z elektroniką. Szerokość korytarzy jest tak dostosowana, by klient nie czuł się przytłoczony, a jednocześnie zachował optymalną odległość od sklepowej witryny. Wszystko to sprawia, że mimo dużej powierzchni – ponad 42 tys. mkw. GLA, zakupy są bardzo komfortowe.

W tarnowskim Gemini jest ponad 100 najemców i wiele służb porządkowych. Jak skoordynować ich działania?

Prace najemców i służb porządkowych muszą być prowadzone poza godzinami otwarcia obiektu. Jest dla nas bardzo ważne, by sklepy były zawsze w pełni przygotowane na przybycie klientów. Wprowadziliśmy szereg regulacji dla najemców, wyznaczając godziny przyjęcia towaru, wywóz śmieci, prowadzenie prac konserwatorskich czy związanych z ekspozycją witryny. Oczywiście w wyjątkowych sytuacjach, np. gdy zabraknie towaru podczas wyprzedaży, pomagamy najemcom w sprawnym i szybkim zorganizowaniu dostawy w trakcie czasu pracy obiektu. Ze względu na ogromną liczbę odwiedzających musimy też dbać, by obiekt nieustająco prezentował się schludnie i czysto. Przykładamy dużą uwagę do współpracy ochrony i firmy sprzątającej. Każdy najmniejszy przypadek zakłócenia porządku jest natychmiast zauważany i rozwiązywany. Z firmą ochroniarską związani jesteśmy od otwarcia i stale doskonalimy współpracę poprzez spotkania operacyjne czy szkolenia. Gdy potrzebujemy dodatkowych usług, np. podczas wydarzeń specjalnych, w pierwszej kolejności również zwracamy się do naszych stałych współpracowników.

Jak powinien wyglądać tenat mix najemców w tego typu obiekcie? Na wynajem lokali w Gemini Park Tarnów zdecydowały się marki niedostępne dotychczas w mieście.

Komercjalizacja obiektu, który wchodzi na rynek później niż lokalna konkurencja nie jest łatwa, gdyż wiele popularnych marek ma już podpisane umowy z innymi wynajmującymi. W przypadku Gemini, duży potencjał inwestycji, wysiłek włożony w rozwój obiektu oraz innowacyjne i oryginalne działania marketingowe sprawiły, że wiele znanych brandów zdecydowało się na przeniesienie do nas swoich salonów (np. Monnari czy Ochnik). Argumentem, który przekonuje marki do współpracy z nami, jest również silne wsparcie promocyjne, jakiego udzielamy sklepom rozpoczynającym u nas swoją działalność. Dołączają do nas sieci handlowe niedostępne do tej pory w mieście, np. Media Markt, Jysk, Castorama, KappAhl, a ofertę znanych brandów uzupełniają lokalni przedsiębiorcy, którzy dodatkowo wyróżniają obiekt na tle konkurencji. Dzięki temu stworzyliśmy silny tenant mix, w którym swoje miejsce mają znane modowe marki np. stanowiące siłę grupy LPP – Reserved, Mohito, Cropp, House, a także Big Star, C&A, Empik, CCC, Solar, Gino Rossi, Orsay, Stradivarius, Home&You, hipermarkety Tesco i Castorama, a także najemcy z branży gastronomicznej, tacy jak Grycan, KFC czy restauracja Sphinx.

Jakie są najbliższe plany Gemini Park Tarnów?

Stale monitorujemy potrzeby najemców i klientów oraz analizujemy zmieniające się realia rynkowe. Nasze badania i obserwacje pokazały, że dla odwiedzających tarnowskie Gemini cena przestała odgrywać główną rolę. Konsument woli wydać więcej i mieć poczucie, że kupuje produkt wysokiej jakości. Dlatego obecnie skupiamy się na rozwoju tenant mix w segmencie silnych, dobrze rozpoznawalnych marek ze średniej półki cenowej. W dalszym ciągu będziemy też wzbogacać ofertę rozrywkową o szereg wydarzeń kulturalnych czy sportowych, z jakich jesteśmy już znani. W dzisiejszych czasach centra handlowe spełniają rolę miastotwórczą, dlatego nieustannie dążymy do tego, by Gemini nie służyło tylko zakupom, ale było też interesującym i atrakcyjnym miejscem do spędzania czasu dla całej rodziny.

Szczegółowe informacje o centrach handlowych należących do Gemini Holding będzie można pozyskać podczas Shopping Center Forum 2014 przy stoisku 4.6