Sphinx
Sphinx

– Jesteśmy przygotowani na otwieranie tylko rentownych restauracji sieci Sphinx. Patrzymy na dobre lokalizacje, długoterminowe. W tym roku możemy uruchomić jeszcze od 5 do 10 restauracji Sphinx. Jednak niektóre otwarcia mogą zahaczyć o styczeń lub luty 2015 roku. Ponadto możemy zamknąć 3-4 nierentowne lokale – mówi portalowi Retailnet Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.

W pierwszej połowie br. Sfinks Polska otworzyła 4 nowe lokale. Restauracje w Blue City w Warszawie oraz w Jankach zostały przeniesione do nowych, większych lokali. Otwarto drugą restaurację w Białymstoku – w Centrum Handlowym Alfa oraz nową restaurację franczyzową w Wesołej w Warszawie. Już w drugim półroczu, w lipcu, uruchomiono kolejną restaurację Sphinx. Powstała ona w największym śląskim centrum handlowym, Silesia City Center w Katowicach. Spółka jest w trakcie negocjacji umów w nowych lokalizacjach. Otwierane restauracje są projektowane w nowym wystroju i koncepcji funkcjonalnej, m.in. z kącikami dla dzieci.

Grupa Sfinks Polska – do której należą sieci restauracji Sphinx, Chłopskie Jadło i WOOK – w pierwszej połowie br. osiągnęła skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 82,4 mln zł wobec 85,96 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jednocześnie grupa czterokrotnie zwiększyła skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej – z 608 tys. zł po pierwszym półroczu 2013 r. do 2,43 mln zł na koniec czerwca br. Skonsolidowana EBITDA wzrosła w tym okresie w Sfinksie o 48 proc. r/r i na koniec pierwszego półrocza osiągnęła wartość 6,88 mln zł. Sfinks po raz kolejny wypracował zysk netto na poziomie skonsolidowanym, który w pierwszej połowie br. wyniósł 525 tys. zł, co stanowiło poprawę o 2,72 mln zł r/r. Spółka osiągnęła też na koniec czerwca br. jednostkowy zysk netto w wysokości 21 tys. zł wobec 4,01 mln zł straty netto rok wcześniej. Sfinks kontynuuje działania mające na celu rozwój sieci i rozważa poszerzenie swojego portfolio marek gastronomicznych.

– Wyniki pokazują, że przyjęty przez nas kierunek działań przynosi oczekiwane efekty. Wzrost na poziomie operacyjnym i netto jest już stałym trendem, jaki możemy obserwować w naszej działalności. Wpływa na to ma systematyczna praca nad efektywnością działań restauracji, a także przemyślane działania inwestycyjne. Zgodnie z przyjętą polityką, w ramach inwestycji własnych uruchamiamy wyłącznie restauracje w bardzo dobrych punktach. W rezultacie, mimo iż na koniec minionego półrocza utrzymaliśmy liczbę restauracji z czerwca ubiegłego roku, nastąpiło istotne zwiększenie potencjału handlowego. W jej wyniku powierzchnia naszych restauracji wzrosła o ponad 700 metrów kwadratowych, a liczba krzesełek o ponad 500. W konsekwencji, całkowite przychody z uwzględnieniem wyłączonych już z konsolidacji 12 restauracji franczyzowych wzrosły rok do roku o 3,2 mln zł i na koniec czerwca wyniosły 84,7 mln zł – komentuje Sylwester Cacek.

Sphinx w centrum handlowym Janki
Sphinx w centrum handlowym Janki

Na wzrost rentowności Sfinks Polska znaczący wpływ miały zmiany efektywnościowe wprowadzone w ramach sieci Sphinx, mającej największy wpływ na przychody spółki. Obok karty głównej obecnie funkcjonują w tej sieci trzy karty uzupełniające: Sphinx Cafe, Kids Menu i Alkohole Menu. Wprowadzono także nowe karty związane z porą dnia: menu lunchowe oraz menu śniadaniowe. Sieci Sphinx i Chłopskie Jadło regularnie też wprowadzają menu sezonowe z nowościami. Wszystkie te działania pozytywnie przełożyły się na sprzedaż.

– W tym roku zrealizowaliśmy szereg działań, które pozwoliły na wzrost średniej sprzedaży godzinowej oraz wydłużenie przedziału czasowego w ciągu dnia, na który przypadają wysokie obroty. Strzałem w dziesiątkę jest nowa oferta kaw i jej promocja w restauracjach, która ma wpływ na naszą sprzedaż i rentowność. Bardzo dobre efekty przynoszą też nowe menu dla dzieci i wprowadzenie oferty śniadaniowej. W godzinach przedpołudniowych sprzedaż śniadań stanowi już 20 proc. przychodów generowanych w tym czasie wobec 5 proc.notowanych w zeszłym roku. Zdecydowaliśmy się też na zwiększenie częstotliwości wprowadzania ofert sezonowych z nowościami, dzięki którym nasi klienci mogą regularnie próbować nowych smaków. W tym roku w restauracjach Sphinx będzie ich w sumie sześć, a w Chłopskim Jadle cztery. Dania proponowane w ramach takiej oferty odnotowują coraz większy udział w sprzedaży – wyjaśnia Sylwester Cacek.

– Mamy dalsze pomysły na rozwój, pracujemy nad kolejnymi lokalizacjami dla Sphinxa, prowadzimy też analizę rynku pod kątem poszerzenia portfolio naszych marek. Do końca roku chcielibyśmy przedstawić nową strategię rozwoju naszej spółki – zapowiada Sylwester Cacek.

Sfinks Polska zarządza 110 restauracjami na terenie Polski, w tym siecią 94 restauracji Sphinx (segment casual dining), 10 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i 6 restauracjami WOOK (segment casual dining). Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.