Content marketing e-commerce

Indywidualne podejście do klienta staje się podstawą działalności e-commerce. Giganci sprzedaży internetowej tacy jak Amazon do perfekcji opanowali sposoby kontaktu z klientem. Mniejsi gracze mogą się od nich uczyć.

Firmy e-commerce najczęściej zbierają masę danych o zachowaniach klientów oraz o kluczowych produktach sprzedawanych w sieci. Niestety, bardzo często te same firmy nie do końca wiedzą jak interpretować i wykorzystywać zebrane dane do budowania relacji z klientami. A przecież współcześnie e-konsumenci oczekują spersonalizowanych ofert, które odpowiadają ich gustom i wymaganiom. Podobnie dzieje się komunikacją marketingową. Firma Harte Hanks przygotowała opracowanie, dzięki któremu e-retailerzy mogą rozwiązać te problemy

Bariery do pokonania

Sprawdzone formy kontaktu takie jak e-mail oczywiście nadal się sprawdzają. Ale jeśli zostaniemy tylko przy tej formie kontaktu z klientem, prędko okaże się, że jesteśmy w tyle za konkurentami,  którzy umożliwiają kontakt za pośrednictwem portali społecznościowych lub formularzy kontaktowych na swoich stronach.

Ważnym czynnikiem są koszty. Firmy e-commerce zastanawiają się czy warto inwestować w nowe formy kontaktu, przewidując, że  nie wpłynie to znacząco na sprzedaż.  To zasadniczy błąd. Klienci którzy spotkali się profesjonalną obsługą dużo chętniej wracają po zakupy i dużo chętniej rekomendują dany sklep. Dlatego warto pomyśleć o tym jakie zasoby są nam potrzebne do realizacji nowej strategi komunikacyjnej i stopniowo ją wdrażać.

Schemat działania

Zmiana z tradycyjnego marketingu na dynamiczny to długotrwały proces. Specjaliści z Harte Hanks proponują działanie według następującego schematu:

Marketing e-commerce

  • Audyt: Najpierw musimy przeprowadzić audyt naszej obecnej strategii marketingowej. Tutaj musimy zadać sobie pytanie jakie narzędzia komunikacji posiadamy (filmy, zdjęcia, social media) oraz jakie informacje zebraliśmy o naszych klientach. Bardzo szybko może się okazać się że posiadamy bardzo dużo źródeł komunikacji oraz danych.
  • Analiza: Gdy już mamy zebrane wszystkie dane, czas przyprowadzić ich analizę. Wtedy dopiero dowiemy się jaki rodzaj komunikacji należy zastosować oraz do jakiego klienta ma ona być skierowana.
  • Strategia: Po dokonaniu audytu oraz analizy możemy przejść do planowania strategii wdrożenia. Tutaj ustalamy kierunek w którym chcemy pójść oraz sprawdzić czy rozwianie jest rentowne (wskaźnik return on investment – zwrot z inwestycji).
  • Planowanie: Później przechodzimy do planowania i stworzenia szczegółowego planu wdrożenia.
  • Wdrożenie: Wdrażamy nasz plan według przygotowanego planu
  • Ocena: Na koniec oceniamy kluczowe wskaźniki efektywności nowej strategii.

Bardzo szybko zauważymy, że nowe formy komunikacji z klientem znacząco wpływają na zadowolenie kupujących i po prostu się opłacają.