portfel mobilny e-commerce

Znamy już nazwę i datę uruchomienia elektronicznego portfela mobilnego, tworzonego wspólnie przez największe na świecie sieci detaliczne, m.in. Walmart, Target i Best Buy. Elektroniczny portfel o nazwie CurrentC wejdzie na rynek w 2015 roku.

Plany stworzenia wspólnego narzędzia płatniczego przez gigantów handlu detalicznego ogłoszono w 2012 roku. Wspólna inicjatywa kilkunastu największych sieci, zwana Merchant Customer Exchange MCX, ma być konkurencją dla elektronicznych portfeli mobilnych stworzonych przez koncerny, takie jak choćby Google. MCX jest obecnie testowane w niektórych amerykańskich sklepach. Do końca roku program pilotażowy ma zostać poszerzony o nowe sklepy, a w 2015 roku oficjalnie wprowadzony na rynek amerykański. Szczegóły projektu nie są jeszcze znane, jednak jego uruchomienie może mieć znaczny wpływ na kształt rynku płatności mobilnych.

Nie tylko portfel

Członkowie MCX prowadzą w sumie ok 110 tysięcy sklepów. W skład grupy wchodzą nie tylko duże sieci handlowe, takie jak Gap, ale również restauracje takie jak Olive Garden czy Dunkin’ Donouts oraz sklepy typu convenience jak 7-Eleven.

CurrentC będzie nie tylko aplikacją płatniczą. Jak informuje MCX system będzie umożliwiał przechowywanie kart lojalnościowych, kuponów i ofert promocyjnych. CurrentC będzie integrowany bezpośrednio z aplikacjami mobilnymi firm, które stworzyły projekt.

Giganci walczą o rynek

W USA już co piąta dorosła osoba deklaruje, że w roku 2016 będzie robić zakupy z wykorzystaniem portfela mobilnego. Obecnie rynek dzieli między sobą „wielka piątka”: Google, Apple, Amazon, Facebook i należący do eBay PayPal. Jak wynika z badań konsumenckich, marką budzącą największe zaufanie klientów, jest właśnie PayPal. Z kolei za najbardziej innowacyjną markę uznane zostało Apple.

Nie bez znaczenia pozostają wysiłki mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa płatności mobilnych. Ostatnio wprowadzenie biometrycznej identyfikacji użytkownika zapowiedział chiński gigant Alibaba, który nawiązał współpracę z firmą telekomunikacyjną Huawei.

Coraz większa konkurencja

Sklepy będące członkami MCX zamierzają wziąć udział w grze o mobilnego klienta. Niektóre z nich, jak np. Best Buy, likwidują już możliwość zbliżeniowego płacenia, przygotowując miejsce dla własnego portfela mobilnego.

CurrentC nie będzie umożliwiał płatności zbliżeniowych w systemie Near Field Communications (konkurencyjne platformy takie jak Isis czy Google Wallet dają mają opcję). CurrentC będzie za to wykorzystywał kody QR, generowane przez aplikację na smartfonie. Dzięki temu dane karty płatniczej nie będą przechowywane w pamięci telefonu, lecz w chmurze. Aplikacja będzie generowała token, z pomocą którego zweryfikuje sprzedawcę i zrealizuje transakcję między bankiem a sklepem.

Ogłoszenie daty premiery nowego portfela elektronicznego nastąpiło tuż po pojawieniu się pogłosek o tym, że Apple uruchomi własną, opartą na technologii NFC, platformę płatności mobilnych. Premiera nowego iPhone’a, który ma być podobno wyposażony w chip NFC, odbędzie się 9 września 2014.