Zappos omni-platform

Jednym z największych wyzwań, z jakimi w tym roku będą musieli się zmierzyć detaliści, to zjawisko określane jako „omni-platform” – twierdzi Aki Iida, odpowiedzialny w firmie Zappos za rozwiązania mobilne. Należący do Amazona sklep z obuwiem i ubraniami już dostosowuje swoją aplikację do nowych funkcji.

W nadchodzącym sezonie świątecznym najbardziej rozpowszechnionym trendem w sprzedaży omni-channel będzie integracja między różnymi typami urządzeń. Zarówno sprzedawcy jak i producenci sprzętu elektronicznego starają się, by klienci mogli swobodnie zmieniać urządzenia bez przerywania procesu zakupowego.

Ma to dotyczyć nie tylko danych przypisanych do profilu użytkownika w danym sklepie, czy zapełnionego wirtualnego koszyka, ale również informacji o przeglądanych stronach internetowych, czy wyświetlanych produktach.

Apple stawia na omni-platform

W tym roku elementem zakupów w modelu omni-channel będzie tzw. omni-platform experience. Jego użycie stanie się możliwe dzięki nowym funkcjom wprowadzonym przez Apple. Urządzenia iOS8 będą bowiem wyposażone w oprogramowanie Continuity, dzięki któremu wszystko, co użytkownik rozpocznie na jednym z urządzeń, będzie mógł swobodnie kontynuować na innym.Wystarczy, że założy konto w iCloud i zintegruje je z Tabletem, iPhonem cz komputerem Mac.

Jak zapowiada Aki Iida, Zappos już przystosowuje aplikacje mobilne dostosowane do nowego systemu. Iida wskazuje przy tym na znaczenie wprowadzonej przez Apple funkcji Handoff. Dzięki niej w chmurze zapisywane są dane przeglądarki. Oznacza to, że wszystko, co użytkownik robi na danym urządzeniu będzie mógł swobodnie kontynuować na innym. Na przykład jeśli ktoś nie dokończy pisać maila na MacBooku, będzie mógł to zrobić na iPadzie. „Jest to jedna z najważniejszych funkcji, które wprowadzone zostały na iOS8. Zappos już opracowuje oprogramowanie wykorzystujące funkcję Handoff.” – podkreśla Aki Iida.

Zrozumieć zachowanie klienta

Jednocześnie Aki Iida radzi sprzedawcom, by badali zachowania klientów i odkrywali różnice między ich zachowaniem, w zależności od urządzenia z jakiego korzystają. Przykładowo, Zappos doszedł do wniosku, że klienci chętniej dodają produkty do ulubionych gdy posługują się smartfonem, niż gdy przeglądają strony internetowe na komputerze albo na tablecie.

„Pytanie brzmi co klient robi potem? Czy wraca do tego produktu i kupuje go przez smartfon, czy kontynuuje przeglądanie na innym urządzeniu i dopiero wtedy dokonuje zakupu?” – pyta Aki Iida. Uważa on, że kluczem do sukcesu w modelu omni-channel będzie umożliwienie klientom przerzucania się z jednego urządzenia na drugie w tak płynny sposób, że kupujący nie będą musieli powtarzać żadnych czynności.

Sklep Zappos, wykupiony przez Amazona w 2009 roku, prowadzi działalność od 2005 roku. Zaczynał od sprzedaży obuwia, następnie rozszerzył asortyment na akcesoria i ubrania dla mężczyzn i kobiet. Sklep słynie z ogromnej wagi jaką przywiązuje do warunków pracy, a przede wszytkim obsługi klienta.