Sylwester Cacek, Sfinks: do galerii handlowych nie wchodzimy bez fit outu

Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska SA

Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska SA

O planach rozwoju i doboru lokalizacji dla sieci restauracji Sphinx redakcja Retailnet.pl rozmawia z Sylwesterem Cackiem, prezesem zarządu Sfinks Polska SA.

Spółka deklarowała, że w 2014 roku przeznaczy 13 mln zł na rozwój restauracji. Ile już środków zostało wykorzystanych?

Obecnie uwzględniając restauracje w trakcie przygotowania oraz remonty (zmiana konceptu) wydaliśmy blisko 10 mln zł. Część tych środków pochodzi z zeszłego roku, część będzie przesunięta w ramach zarządzania kapitałem obrotowym. W cash flow mamy rozpoznane 8,3 mln zł. Jednak nie wszystkie koszty rozpoznane w działalności finansowej cash flow zaliczamy do inwestycji. Część kosztów chociażby na zakup kolejnego wyposażenia restauracji jest w wyniku.

Czy relokując i modernizując restauracje w centrach handlowych, chociażby w CH Janki udaje się obniżyć koszty najmu z mkw.?

W Jankach mamy restaurację Sphinx cztery razy większą niż poprzednio, dlatego czynsz trochę urósł. Natomiast na metr kwadratowy obniżyliśmy koszty czynszu. Jest to restauracja w nowym formacie, który obejmuje nową jakość poprzez wprowadzenie kącika dziecięcego. Tam widać ten atut restauracji casualowej porównując z lokalizacją foodcortową. Restauracja Sphinx poprzez zmianę konceptu poprawiła obroty.

Czy dla lokali pod restauracje zawieracie umowy 5-letnie, czy dłuższe?

Obecnie pięcioletnich umów nie zawieramy, bo jest to duże ryzyko dla spółki. Z reguły jeżeli jesteśmy przekonani, że lokalizacja będzie dla nas dobra zawieramy umowy 5 plus 5, bądź plus 10 na nasze oświadczenie. Z podmiotem gospodarczym możemy podpisać umowę do 30 lat bez możliwości wypowiedzenia jeśli wszystko dobrze działa, a z osobą fizyczną umowę na 10 lat. Zwieranie umów na dłuższy okres powoduje większość stabilność dla spółki.

Sphinx w centrum handlowym Janki

Sphinx w centrum handlowym Janki

Czy do końca roku otworzycie jeszcze restauracje w centrach handlowych?

Rozmawiamy z centrami handlowymi. Jednak generalnie preferujemy dobre lokalizacje tzw. miejskie, które mają więcej zalet i są łatwiejsze niż centra handlowe. W zasadzie dla restauracji Sphinx nie wchodzimy do galerii jeśli nie mamy żadnego fit outu. Ponadto są średnie i małe centra handlowe, którym zaoferowaliśmy franczyzę. Zgłosili się już do nas pierwsi właściciele centrów handlowych zainteresowani prowadzeniem restauracji w tej formie. Generalnie bardzo ostrożnie podchodzimy do tego typu lokalizacji. Niektórzy właściciele powinni się zastanowić na stawkami czynszu w swoich galeriach – to już nie jest ten rynek. Nam się nie spieszy, bo mamy miejsca gdzie możemy powiększyć restaurację. Ponadto są ciekawe miejsca uliczne z mniejszymi czynszami. Taką lokalizację uruchomimy na rynku w Krakowie, jak tylko otrzymamy zgodę konserwatora zabytków, a także na rynku w Warszawie. Oczywiście są jeszcze centra handlowe gdzie chcielibyśmy mieć restauracje, ale nie za wszelką cenę. Mamy już podpisaną umowę na 2016 rok w CH Posnania, które należy do Apsys. Umowa dotyczy dwóch restauracji: Sphinx i Chłopskie Jadlo z zastrzeżeniem, że możemy się wycofać. W tym roku możemy uruchomić jeszcze od 5 do 10 restauracji Sphinx. Jednak niektóre otwarcia mogą zahaczyć o styczeń lub luty 2015 roku.

Planujecie w drugim półroczu zamknięcie nierentownych restauracji?

Cały czas staramy się zamykać restauracje nierentowne, a także nieodpowiadające naszym standardom. W tym roku zamkniemy 3-4 nierentowne lokale. Na pewno jedną restaurację w Warszawie, bo obok powstała druga. W Łodzi przy ulicy Piotrkowskiej zlikwidowaliśmy pierwszą restaurację Sphinx, bo nie spełniała standardów. Jednak w bliskiej odległości może powstać nowa.

Sfinks Polska zarządza 110 restauracjami na terenie Polski, w tym siecią 94 restauracji Sphinx (segment casual dining), 10 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i 6 restauracjami WOOK (segment casual dining). Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016