Galeria Warmińska
Galeria Warmińska

W pierwszej połowie 2014 roku w Polsce oddano do użytku 245 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, dzięki czemu krajowe zasoby wyniosły na koniec czerwca 10,1 mln mkw. Podaż pierwszego półrocza br. była o ponad 20 proc. większa od podaży tego samego okresu roku 2013. Do końca czerwca otworzyło się 11 nowych obiektów handlowych oraz zakończyła się rozbudowa dwóch istniejących nieruchomości. Powierzchnia pochodząca z rozbudowy stanowiła około 5 proc. bieżącej podaży nowej powierzchni handlowej – wynika z raportu Cushman & Wakefield „Marketbeat Polska – Jesień 2014” podsumowującego pierwszą połowę br.

– Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w 2014 r. wyniesie prawdopodobnie ok. 495 tys. mkw., czyli o 24 proc. mniej niż w 2013 r. Warto jednak pamiętać, że poprzedni rok był pod tym względem rekordowy. Stolica Polski pozostaje jednym z najmniej nasyconych ośrodków miejskich w kraju, jednak sytuacja ta może się zmienić biorąc pod uwagę liczbę nowych dużych projektów będących obecnie na różnych etapach realizacji. W obiektach drugorzędnych na trudniejszych rynkach o widocznych cechach nadpodaży obserwujemy zwiększenie poziomu pustostanów. W tych lokalizacjach widać presję najemców związaną z chęcią uzyskania wysokich kontrybucji finansowych i uzależnienia czynszu od generowanych obrotów – mówi Marek Noetzel, partner, dyrektor działu powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.

Największym ukończonym obiektem handlowym tego półrocza, będącym jednocześnie największym obiektem 2014 r., jest otwarte w marcu Atrium Felicity w Lublinie (75 tys. mkw.). W trakcie budowy znajduje się około 645 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego ok. 250 tys. mkw. zostanie oddane do użytku jeszcze w tym roku. Największym otwartym centrum handlowym drugiej połowy 2014 r. jest olsztyńska Galeria Warmińska (41 tys. mkw.).

Popyt na lokale handlowe w pierwszej połowie 2014 r. pozostawał na dobrym poziomie. Największym zainteresowaniem cieszyły się obiekty sprawdzone, o dużej odwiedzalności i zadawalających obrotach. Atrakcyjną alternatywę wobec nowo powstających obiektów stanowi powierzchnia w rekomercjalizowanych centrach. Obecna struktura popytu sprawia, że znacząco wydłużył się czas komercjalizacji nowych obiektów – centra wynajęte w 100 proc. w dniu otwarcia należą do rzadkości, wolne lokale w nowo otwieranych obiektach handlowych stanowią średnio 10-15 proc. Z uwagi na zwiększającą się ilość dostępnej powierzchni w obiektach drugorzędnych, szczególnie na rynkach o widocznych cechach nadpodaży, średnia stopa pustostanów we wszystkich obiektach handlowych rośnie. W lipcu 2014 r. współczynnik pustostanów był najwyższy w Kielcach (6,9 proc.), najniższy zaś w Lublinie (1,2 proc.) i Aglomeracji Łódzkiej (1,4 proc.). Średnia stopa pustostanów w obiektach handlowych w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców wyniosła 3 proc. Wśród ośmiu największych polskich miast najbardziej nasycone są rynki we Wrocławiu i Poznaniu, a najmniej w aglomeracji warszawskiej i Szczecinie.