weibo social media internet china

Firmy i międzynarodowe marki, które  chcą zdobyć popularność w Państwie Środka, muszą być obecne na Weibo – chińskim odpowiedniku Twittera. Serwis został właśnie zintegrowany z narzędziem do zarządzania treścią na portalach społecznościowych, systemem Hootsuite

Chiny dla e-commerce

Według raportu KPMG chiński rynek e-commerce osiągnie wartość 540 miliardów dolarów do końca 2015 roku. Dla porównania, amerykański rynek e-commerce osiągnie w tym samym czasie wartość 278.9 miliarda dolarów. Analitycy przewidują, że do końca 2020 roku Chiny zdominują światową sprzedaż online, a wielkość tamtejszego rynku e-commerce będzie większa od amerykańskiego, francuskiego, niemieckiego oraz japońskiego razem wziętych.

Firmy, które chcą zaistnieć na chińskim rynku, muszą być obecne na Weibo. Ten portal społecznościowy ma ponad 157 milionów aktywnych użytkowników (zdecydowana większość pochodzi oczywiście z Chin). Weibo jest w zasadzie kalką Twittera – umożliwia użytkownikom udostępnianie zdjęć, filmów oraz oczywiście krótkich wiadomości tekstowych. Dzięki Weibo firmy mogą prowadzić skuteczne kampanie reklamowe w Chinach oraz łączyć się z potencjalnymi konsumentami.

weibo e-commerce
Działanie serwisu Weibo bardzo przypomina Twittera

Integracja z Hootsuite

W ostatnich dniach integrację z Weibo przeprowadził kanadyjski serwis Hootsuite, oferujący narzędzie do zarządzania treścią w portalach społecznościowych. W ten sposób 10 milionów użytkowników Hootsuite otrzymało bezpośredni kontakt do chińskiej społeczności internetowej. Integracja pozwoli na:

  • Przeszukiwanie treści za pomocą słów kluczowych.
  • Przygotowanie i obserwowanie ulubionych postów użytkowników oraz informacji o tym gdzie nazwa firmy pojawia się najczęściej.
  • Przeglądanie gdzie były udostępniane nasze wiadomości.
  • Przygotowywanie kampanii reklamowych oraz informacji z określeniem czasu kiedy mają się pojawić.
  • Wprowadzenia statystyk za pomocą narzędzi analitycznych.

Narzędzie może być wykorzystywane na wiele rożnych sposobów. Dla przykładu – jeśli zauważymy, że któryś z chińskich użytkowników użyje słowa kluczowego 时尚 (moda) lub 设计 (projektowanie) albo wpisze nazwę marki, możemy ten fakt łatwo wyłapać za pomocą Hootsuite. Później mamy możliwość nawiązania kontaktu z tym klientem i zainteresowania go naszym e-sklepem.

Chińczycy doceniają social media

Dlaczego jest to tak ważne dla e-detalistów? Chińscy konsumenci znacznie częściej korzystają z portali społecznościowych niż ci na Zachodzie. Portale społecznościowe są szczególnie często używane w celu wyszukiwania informacji o firmach i produktach. Według KPMG dla chińskich konsumentów to portale społecznościowe mają decydujący wpływ na decyzję o zakupie. Ponad 40% konsumentów w Chinach czyta oraz publikuje oceny produktów. Dla porównania w USA zaledwie 20% konsumentów ocenia towary zakupione w sieci.

Według China Internet Watch 59% kupujących najchętniej dzieli się informacjami o produktach za pomocą Weibo. Kto marzy o podboju chińskiego rynku nie może więc zignorować potęgi tego serwisu.