CSR centrów handlowych – współpraca Gemini Park Tarnów i Stowarzyszenia Siemacha

Siemacha na SCF 2012

Siemacha na SCF 2012

Coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega potrzebę zrównoważonego rozwoju oraz konieczności działania w duchu wrażliwości społecznej i wpisuje te zasady w swoją codzienną pracę. Idea społecznej odpowiedzialności biznesu przestaje być tylko modą, a w obecnych realiach rynkowych staje się wręcz koniecznością. W ten nurt zaczęły również wpisywać się także galerie handlowe, które przechodzą przez proces zmiany swojej naczelnej funkcji – przestają być miejscami tylko i wyłącznie handlu, a stają się centrum życia społecznego, spotkań towarzyskich czy spędzania wolnego czasu.

W ich przypadku taka działalność jest wręcz powinnością: obecność centrum handlowego znacząco wpływa na środowisko które je otacza, zatem strategia jego współdziałania z lokalnym otoczeniem powinna być zaplanowana w dłuższej perspektywie czasu, a działania CSR są na to najlepszą metodą.

W Gemini Holding idea wrażliwości społecznej obecna była dużo wcześniej, zanim powstały obydwa centra handlowe, należące do spółki. Założyciel i właściciel firmy – Rafał Sonik – od niemal 20 lat blisko współpracuje z ks. Augustyńskim, współtworząc Stowarzyszenie Siemacha. Stało się więc naturalne, że dla nowopowstałych obiektów handlowych, CSR będzie jedną z naczelnych funkcji.

Dawniej CSR centrów handlowych rozumiany był najczęściej jako akcje sponsorskie, wsparcie finansowe lokalnych projektów i inicjatyw, takich jak np. świąteczne zbiórki żywności czy imprezy charytatywne. Oczywiście te działania są w dalszym ciągu niezwykle istotne, obecnie jednak aby zyskać i utrzymać pozytywny wizerunek, galerie powinny zaspokajać nie tylko potrzeby konsumpcyjne swoich klientów, ale również potrzeby społeczne. Tu szczególna uwaga powinna skierowana być na dzieci i młodzież, która w centrach handlowych spędza coraz więcej czasu.

Dla Gemini od samego początku działalności firmy są one najważniejsze, dlatego też działalność społeczna związana z nimi musiała zostać zaplanowana w sposób odpowiedzialny i długofalowy.

Z inicjatywy właściciela i prezesa Gemini Holding, Rafała Sonika, powstał projekt Stowarzyszenia Siemacha, powiązany z centrami handlowymi. Pierwsza w Europie placówka przy galerii handlowej, w której młodzież i dzieci mogą aktywnie spędzać wolny czas realizując swoje pasje, utworzona została właśnie przy tarnowskim Gemini Park. Budowa obiektu o pow. 2 tys. mkw. ruszyła w kwietniu 2009 r., a w połowie października 2010 r. został on przekazany na rzecz ośrodka prowadzonego przez Stowarzyszenie. W budynku odbywa się szereg bezpłatnych zajęć muzycznych, tanecznych, językowych i sportowych, dostępna jest także specjalistyczna pomoc pedagogiczna. Podopieczni stowarzyszenia mają także możliwość współorganizacji wydarzeń, które odbywają się w tarnowskim Gemini Park. Aby pomóc im w realizacji tych zadań, pracownicy centrum organizują specjalny cykl zajęć biznesowych, podczas których młodzież poznaje tajniki m.in. planowania imprez i ich budżetowania oraz przygotowania. Podopieczni, Siemachy współtworzą nasze wydarzenia, jak i mają okazję od strony praktycznej poznać świat sieci handlowych i reguły rządzące biznesem. Dzięki temu zdobywają wiedzę o zasadach, jakimi rządzi się rynek pracy, a w odróżnieniu od szkolnych zajęć, mają możliwość w sposób praktyczny poznać specyfikę różnych profesji i zmierzyć się z zadaniami, które na co dzień wykonuje w Gemini wykwalifikowany personel. Wchodząc na rynek pracy, młodzież będzie posiadała ugruntowaną wiedzę wynikającą z doświadczenia, a nie tylko „wyobrażenie” na temat konkretnych zawodów. To, co dla nas ważne to fakt, że dając podopiecznym Siemachy możliwość atrakcyjnego i wartościowego spędzenia czasu, pokazujemy, że centrum handlowe to nie tylko zakupy, ale również miejsce, w którym można zdobyć cenne doświadczenie, przydatne w przyszłej drodze zawodowej. Współpraca między zarządcą obiektu a podopiecznymi stowarzyszenia tworzy naturalną, wartościową synergię, a Siemacha może w niedalekiej przyszłości stać się „kuźnią” wykwalifikowanej i doświadczonej kadry dla Gemini Park Tarnów. Ośrodek młodzieżowy obok naszego centrum to furtka, którą możemy dotrzeć do młodych pokoleń. Działając w ten sposób budujemy ich lojalność i przywiązanie do firmy od najmłodszych lat.

Oczywiście, społecznie odpowiedzialne działanie Gemini nie sprowadza się wyłącznie do wspierania Siemachy. To cały szereg działań na rzecz Tarnowa i mieszkańców. Gemini jest partnerem tarnowskiego sportu, chociażby żużla i ściśle współpracuje z lokalnym klubem – Unią Tarnów. Organizujemy cykl spotkań z zawodnikami na terenie naszego obiektu, rozdajemy również bilety na ich mecze. Współdziałamy także z pobliską szkołą oraz parafią, ale i z lokalnymi fundacjami, m.in. Via Spei, które wspieramy, umożliwiając im zbiórki pieniędzy na różne cele i ośrodki

Nasze działania CSR to także szereg wartościowych przedsięwzięć kulturalnych – m.in. wsparcie dla Kantaty Tarnowskiej czy Panoramy Siedmiogrodzkiej. Gemini Park Tarnów stworzyło również w swoich wnętrzach „Galerię w Galerii”, czyli platformę do prezentacji sztuki fotograficznej i malarskiej. Prowadzimy także szereg działań edukacyjnych na terenie naszego obiektu, między innymi z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zainwestowaliśmy również w infrastrukturę otoczenia: drogi, parkingi, tereny zielone i sportowe, a obecnie trwają prace nad projektem placów zabaw i innych atrakcji dla dzieci. Dzięki tym działaniom tarnowianie mają poczucie, że Gemini Park jest miejscem im bliskim, zaangażowanym w sprawy lokalne, „skrojonym na miarę” tego, co dla nich ważne.

Ukoronowaniem działań prospołecznych Gemini Holding jest otrzymana w 2012 r. nagroda Social Responsiblity Award – prestiżowe wyróżnienie za zaangażowanie w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, które przyznawane jest przez redakcję miesięcznika Shopping Center Poland oraz branżowego portalu Retailnet.pl.

Wszelkie działania CSR podejmowane przez Gemini mają jeszcze jedną wartość: budują pozytywne relacje z otoczeniem i wpływają na wizerunek firmy. Konkurencja na rynku handlowym jest czymś, z czym będziemy musieli mierzyć się zawsze. Możemy ścigać się na oferty, bo to ważne, ale tym, co nas wyróżnia i co jest niezaprzeczalną wartością, jest reputacja firmy. Jej budowanie jest zadaniem niezwykle odpowiedzialnym i trudnym, jednak wysiłek w to włożony jest autentyczny i wartościowy tylko wtedy, gdy nie jest to wizerunek wymyślany naprędce przez wyspecjalizowane agencje i oderwany od rzeczywistości. Taki fałsz jest przez otoczenie natychmiast wychwytywany i może przynieść więcej szkody, niż pożytku. Wizerunek musi wypływać z autentycznych działań firmy, ale przede wszystkim z kultywowanych w niej wartości, właśnie o charakterze CSR. Na takich właśnie fundamentach Gemini Park buduje swoją markę i filozofię działania.

Kinga Witek jest dyrektorem marketingu Gemini Park Tarnów.

Centra Handlowe Gemini Park zostaną zaprezentowane podczas Shopping Center Forum 2014 przy stoisku 4.6

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016