Koniunktura ekonomiczna sprzyja ekspansji najemców

Kolekcja NEO

Kolekcja NEO

Według najnowszej publikacji Savills, od początku roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce powiększyły się o 270 tys. mkw. (zlokalizowanych w dwóch rozbudowach centrów handlowych i ośmiu nowych projektach) i obecnie wynoszą blisko 10 mln mkw. Dodatkowo ponad 891 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej znajduje się obecnie w trakcie budowy, z czego 228 tys. mkw. zostanie ukończone do końca 2014 roku.

Firma doradcza podkreśla atrakcyjność polskiego rynku handlowego, którą w ostatnich 12 miesiącach potwierdziły debiuty nowych marek m.in.: Kiehl’s i Neo otwierające sklepy w warszawskiej Arkadii, Devred 1902 ze sklepem w Wola Park (Warszawa), Leopark otwarty w Bonarka City Center (Kraków), Inside w Galerii Katowickiej (Katowice) oraz Nuna Lie w gliwickiej Europie Centralnej.

– Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy obserwowaliśmy kolejne marki handlowe wchodzące do Polski, warto jednak pamiętać, że kolejne znane w Europie i na świecie marki uważają Polskę za interesującą lokalizację i planują otwarcie swoich sklepów nad Wisłą – mówi Brian Burgess, Dyrektor Zarządzający na Europę Centralną w Savills.

Eksperci Savills zauważają rosnącą popularność obiektów handlowych typu pasaż handlowy, centrum codziennych zakupów i parków handlowych o powierzchni do 10 000 mkw., które dedykowane są zwykle mniejszym miastom. Wiele firm wprowadza zatem na rynek nowe koncepcje obiektów, np.: Stop.Shop rozwijany przez Immofinanz, HopStop realizowany przez Katharis Development, elbfonds Development i ich centra marcredo, Shopin i Shop Corner budowane przez Budner, Eyemaxx z obiektami MyBox oraz centra Dekada rozwijane przez Dekada Realty.

– Liczba aktywnych deweloperów powierzchni handlowych rośnie, co ma często związek z dywersyfikowaniem działalności firmy i rozpoczęciu działalności w sektorze handlowym. W kolejnych kilku latach obserwować będziemy zmiany na polskiej mapie handlowej związane z powstawaniem w mniejszych miastach małych obiektów handlowych – dodaje Michał Muc, dyrektor Działu Kompleksowych Usług dla Nieruchomości w Savills.

Jak wynika z danych firmy, wolumen transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych wyniósł około 360 mln euro. – Popyt na atrakcyjne, dominujące obiekty handlowe zlokalizowane zarówno w największych, jak i mniejszych miastach, rośnie. Pomimo niskiego wolumenu zarejestrowanego w pierwszej połowie roku spodziewamy się, że dane uwzględniające pełne 12 miesięcy pokażą wolumen na poziomie około 1,0 – 1,2 mld euro, czyli niewiele poniżej zeszłorocznego wyniku – wyjaśnia Michał Ćwikliński.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska