C&W: 12 centrów handlowych ruszy w II półroczu 2014 roku

Galeria Sudecka

Galeria Sudecka

Ponad 40 proc. budowanych obecnie centrów handlowych zostanie ukończone w drugiej połowie tego roku. To w sumie 12 obiektów o łącznej powierzchni 209 tys. mkw. W tej liczbie zawiera się rozbudowa trzech istniejących obiektów – największą z tych inwestycji jest rozbudowa (wraz z rebrandingiem) Galerii Sudeckiej (dawna Galeria Echo) w Jeleniej Górze (dodatkowe 30 tys. mkw.) – wynika z raportu Cushman & Wakefield „Marketbeat Polska – Jesień 2014” podsumowującego pierwszą połowę br.

Pozostałe powiększane centra handlowe to Atrium Copernicus w Toruniu (o 17 tys. mkw.) oraz Galeria Rywal w Białej Podlaskiej (o 12 tys. mkw.). Na liście otwarć drugiej połowy 2014 roku znajdują się  m.in.: Brama Mazur w Ełku (otwarte), Galeria Warmińska w Olsztynie (otwarte), Galeria Dębiec w Poznaniu, Galeria Jurowiecka w Białymstoku, Galeria Piła i Galeria Galardia w Starachowicach.

W pierwszej połowie 2014 roku w Polsce działało 381 centrów handlowych o łącznej powierzchni 9,07 mln mkw. Od stycznia do końca czerwca do użytku oddano 206 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Rynek wzbogacił się o sześć nowych centrów handlowych: Atrium Felicity w Lublinie (75 tys. mkw.) – największą tegoroczną inwestycję handlową, oraz mniejsze obiekty: Galerię Amber w Kaliszu (33,5 tys. mkw.), Galerię S w Siedlcach (34 tys. mkw.), Galerię Bursztynową w Ostrołęce (26 tys. mkw.), Marcredo Center Kutno (16,7 tys. mkw.) i Pogodne Centrum w Oleśnicy (7,7 tys. mkw.). Poza tym Gemini Park w Bielsku-Białej powiększył się o 13 tys. mkw., dzięki czemu jego powierzchnia wynosi 40 tys. mkw.

Warto zauważyć, że w tym roku centra handlowe otwierano w mniejszych miastach (secondary markets). Jest to podstawowy wyróżnik tegorocznej podaży i zmiana w stosunku do poprzedniego roku, kiedy duże obiekty handlowe otwierały się w największych aglomeracjach (Poznań City Center, Galeria Katowicka, Galeria Bronowice w Krakowie, Europa Centralna w Gliwicach oraz Riviera w Gdyni). Lublin jest największym ośrodkiem (prawie 350 tys. mieszkańców), w którym oddano nową powierzchnię handlową, stanowiącą 1/3 dotychczasowej podaży 2014 r. Pozostałe nowe obiekty handlowe, o łącznej powierzchni stanowiącej 57 proc. nowej podaży, otwarto w Kaliszu (powyżej 100 tys. mieszkańców) i mniejszych miastach (50 tys.-70 tys. mieszkańców – Siedlce, Ostrołęka, Kutno). Najmniejszym miastem z nową galerią handlową jest Oleśnica (37 tys. mieszkańców). 5 proc. tegorocznej podaży nowej powierzchni centrów handlowych pochodzi z rozbudowy – Gemini Park w Bielsku-Białej (174 tys. mieszkańców)

Popyt na powierzchnie w centrach handlowych jest bardzo zróżnicowany – zależy od nasycenia danego rynku, jakości istniejących obiektów oraz dostępności powierzchni. Wśród ośmiu największych polskich aglomeracji najbardziej nasycone powierzchnią handlową są Wrocław i Poznań, a najmniej aglomeracja warszawska i Szczecin. Do rekordzistów w skali kraju należą jednak mniejsze ośrodki: Zgorzelec, Opole, Nowy Sącz i Rzeszów.

Najwyższe czynsze za powierzchnie handlowe są w najlepszych centrach warszawskich, za lokal 100-150 mkw. na potrzeby sklepu odzieżowego trzeba zapłacić nawet 100-120 euro/mkw./miesiąc. W pozostałych siedmiu aglomeracjach czynsze wynoszą średnio 35-40 euro/mkw./miesiąc, natomiast w miastach średniej wielkości i małych 20-25 euro/mkw./miesiąc. Warto zaznaczyć, że coraz częściej najemcy strategiczni, wynajmujący powierzchnie 1 tys.-2 tys. mkw., żądają wysokich kontrybucji na aranżację lokalu oraz dążą do uzależnienia wysokości czynszu od obrotów. Dotyczy to tzw. secondary markets lub rynków o dużym nasyceniu nowoczesną powierzchnią handlową

Główne ulice handlowe

Ulice handlowe uzupełniają mapę nowoczesnej powierzchni handlowej miasta, stanowiąc komplementarne wobec galerii handlowych miejsce robienia zakupów i spędzania wolnego czasu. Niejednokrotnie łączna powierzchnia sklepów przy głównej ulicy handlowej odpowiada powierzchni średniej wielkości centrum handlowego. Największe znaczenie w strukturze branżowej tych lokalizacji mają: gastronomia, moda, usługi i zakupy codzienne.

Mała dostępność lokali przy najpopularniejszych głównych ulicach handlowych sprawia, że czynsze utrzymują się na wysokim poziomie i osiągają wartości 75-90 euro/mkw./miesiąc (lokal 100-150 mkw., sektor niespożywczy).

Reklama

Galeria Jurajska