C&W: efektywność sieci ważniejsza niż ekspansja

Sklep E.Leclerc

Sklep E.Leclerc

Zmiany, które zaszły na rynku w ostatnim czasie, zwłaszcza konsolidacja rynku hipermarketów i supermarketów, zmiany zachowań konsumenckich, dynamiczny rozwój handlu internetowego oraz ogólny spadek sprzedaży detalicznej powodują, że operatorzy sieci spożywczych skupiają swoje działania bardziej na podniesieniu efektywności już istniejącej bazy sklepów, niż na ekspansji – wynika z raportu Cushman & Wakefield „Marketbeat Polska – Jesień 2014” podsumowującego pierwszą połowę br.

Rynek spożywczy w Polsce rozwija się obecnie głównie przez ekspansję sieci dyskontowych oraz sieci sklepów spożywczych określanych mianem convenience, czyli małych, wygodnych sklepów zlokalizowanych możliwie jak najbliżej docelowego klienta, zazwyczaj w parterach bloków mieszkalnych lub ciągów handlowo-usługowych w centrach osiedli lub w ścisłych centrach miast. Prężnie rozwijającymi się sieciami takich sklepów są Żabka i Freshmarket. Również operatorzy międzynarodowi z doświadczeniem na rynku hipermarketów czy hurtowni bardzo dynamicznie rozwijają własne sieci convenience na zasadach franczyzy. Na taką formę ekspansji zdecydował się Carrefour, tworząc sieć Carrefour Express, czy Grupa Metro budująca swoją sieć sklepów Odido pod patronatem marki Makro Cash & Carry (ponad 2 000 małych sklepów spożywczych w ciągu ostatnich trzech lat).

Rynek dużych hipermarketów wciąż znajduje się w fazie stagnacji. Najbardziej aktywnymi graczami są Auchan, który otwiera średnio jeden duży hipermarket rocznie (ostatnio w Atrium Felicity w Lublinie, 15 tys. mkw.), oraz Tesco i E.Leclerc, które otwierają hipermarkety mniejszego formatu, o powierzchni około 4 tys.–5 tys. mkw. (E.Leclerc w Galerii Amber w Kaliszu, Tesco w Galerii Bursztynowej w Ostrołęce). Natomiast Carrefour, który w ostatnich kilku latach nie rozwijał sieci sklepów dużego formatu, ogłosił plany otwarcia hipermarketów w Galerii Piła (otwarcie planowane na koniec tego roku) oraz Galerii Posnania w Poznaniu.

Również sieci supermarketów i dyskontów utrzymują niższą niż jeszcze kilka lat temu dynamikę ekspansji. W pierwszej połowie 2014 r. otworzyły się m.in. Stokrotka w Galerii S w Siedlcach i Marcpol w Marcredo Center Kutno. W drugiej połowie roku mają rozpocząć działalność m.in.: Piotr i Paweł w Galerii Warmińskiej w Olsztynie, Biedronka w Galerii Dębiec w Poznaniu.

Czynsze za powierzchnie na potrzeby sklepów spożywczych utrzymują się na poziomie 6-7 euro/mkw./miesiąc dla hipermarketów, 7-10 euro/mkw./miesiąc dla supermarketów i 5-8 euro/mkw./miesiąc dla dyskontów.

Reklama

Galeria Jurajska