statystyki zakupy spożywcze online

Badanie „The Online Grocery Shopper” przeprowadzone zostało wśród konsumentów z czterech europejskich krajów – Niemiec, Francji, Holandii oraz Wielkiej Brytanii. Jego wyniki pozwalają stworzyć profil typowego klienta internetowego sklepu z produktami spożywczymi.

Raport przygotowany przez SyndicatePlus, firmę oferującą platformę sprzedażową dla branży FMGC, pozwala określić miejsce zamieszkania przeciętnych kupujących w e-sklepach spożywczych, opisuje ich środowisko społeczno – ekonomiczne oraz kulturowe i psychologiczne uwarunkowania preferencji zakupowych. Raport opisuje też rodzaje produktów szczególnie często wybieranych oraz obrazuje co kupujący cenią sobie w zakupach online, a co należałoby zmienić lub poprawić.

Kto kupuje produkty spożywcze online

Konsument robiący przez internet zakupy spożywcze to przeważnie osoba pochodząca z generacji Y (pokolenie wyżu demograficznego z lat 80. i 90. XX wieku) lub z generacji X (pokolenie ludzi urodzonych między 1961 a 1985 rokiem). Kupujący ci mieszkają przeważnie w dużych miastach, posiadają wyższe wykształcenie i mają relatywnie wysokie dochody. Częściej zakupy online robią kobiety (54%) niż mężczyźni (46%).

grupy wiekowe kupujęcych online
Średnia wieku Europejczyków robiących zakupy spożywcze online.

Przeciętnie e-konsumenci robią zakupy spożywcze raz w miesiącu i wybierają głównie produkty z długim terminem przydatności. Najczęściej używają do tego komputerów stacjonarnych lub laptopów (59%). Stopniowo rośnie liczba osób robiących zakupy za pomocą urządzeń mobilnych – w tej chwili 28% robi je za pomocą smartfonów, a 26% za pomocą tabletów. Po tym względem najbardziej zaawansowana jest Wielka Brytania, gdzie aż 89% kupujących produkty spożywcze używa do tego urządzeń mobilnych.

średnia wielkość koszyka online
Porówanie średniej wielkości koszyka online oraz offline.

Zbyt wysokie koszty dostawy

Wybierając sklep internetowy konsumenci kierują się głównie ceną. W dalszej kolejności zależy im na zróżnicowanym asortymencie oraz na niskich kosztach dostawy. To właśnie wysokie koszty dostaw są elementem, które najbardziej odstraszają kupujących online. Z badania wynika też, że osoby które mieszkają blisko tradycyjnego sklepu spożywczego (do 10 minut pieszo) znacznie rzadziej od pozostałych decydują się na zakupy w sieci.

Najczęściej prze internet Europejczycy kupują napoje. Na drugim miejscu ex aequo znajdują się produkty mleczne oraz konserwy i słoiki. Najrzadziej przez internet kupujemy świeże mięso. Podczas jednorazowych zakupów Brytyjczycy przeciętnie wybierają produkty z 6,6 kategorii zakupowych. Dla porównania średnia w badanych krajach wynosi 4,4 kategorii.

raport zakupy online
Średnia liczba kategorii produktów wybieranych podczas zakupów online.