C&W: nieliczne sieci z branży DIY decydują się na ekspansję

Praktiker

Zmiany na rynku handlowym odczuwalne są również dla sektora sklepów budowlanych oraz parków handlowych. Branża sklepów budowlano-ogrodniczych w dalszym ciągu znajduje się w trudnej sytuacji: Nomi od początku tego roku zamknęło już 10 sklepów, a szwajcarska firma Papag przejęła sklepy Praktiker. Tylko nieliczni operatorzy decydują się na dalszą, ograniczoną w formie, ekspansję – wynika z raportu Cushman & Wakefield „Marketbeat Polska – Jesień 2014” podsumowującego pierwszą połowę br.

W pierwszej połowie 2014 r. otwarto tylko trzy duże hipermarkety ogrodniczo-budowlane, dwa sklepy Leroy Merlin w Płocku i Lublinie (Atrium Felicity) oraz OBI w Ostrołęce (Galeria Bursztynowa). Z kolei sieć Bricomarché powiększyła się od początku tego roku już o 10 mniejszych sklepów (do 2 tys. mkw.).

W obecnych warunkach stosunkowo dynamicznie rozwija się sieć Polskich Składów Budowlanych Mrówka, zrzeszająca w swojej sieci franczyzowej już 174 placówek (wzrost o 15 proc. od początku tego roku). Warto jednak zaznaczyć, że zarówno Bricomarché jak i PSB Mrówka otwierają swoje placówki w mniejszych miastach, podczas gdy dotychczasowa ekspansja międzynarodowych operatorów DIY skupiona była na dużych ośrodkach.

Parki handlowe

Z podobną sytuacją mamy do czynienia na rynku parków handlowych. Z uwagi na duże nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową w największych miastach parki handlowe powstają głównie w mniejszych ośrodkach. W pierwszej połowie 2014 r. zostały otwarte cztery takie obiekty: Karuzela w Lublińcu (24 tys. mieszkańców) i Turku (28 tys. mieszkańców) oraz Era Park Handlowy w Radomsku (48 tys. mieszkańców) i Park Handlowy w Żorach (62 tys. mieszkańców). Ich łączna powierzchnia wynosi 24 tys. mkw., natomiast wielkość pojedynczych obiektów waha się od 5 tys. mkw. do 8,5 tys. mkw. Najwięcej nowej powierzchni w tym sektorze powstało dzięki rozbudowie centrum Graniczna w Płocku – 15 tys. mkw. dla hipermarketu budowlano-ogrodniczego Leroy Merlin.

Do końca tego roku planowane jest otwarcie jeszcze siedmiu parków handlowych o łącznej powierzchni ok. 41 tys. mkw. Są to obiekty o wielkości ok. 5 tys.-6 tys. mkw. w: Kętrzynie, Nowej Soli, Siedlcach, Chełmie, Rudzie Śląskiej, Bielsku-Białej i Łodzi

Centra wyprzedażowe

Na polskim rynku działa obecnie 10 centrów wyprzedażowych o łącznej powierzchni prawie 167 tys. mkw., po jednym we Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Sosnowcu, Gdańsku, Szczecinie i Łodzi oraz trzy w aglomeracji warszawskiej. W pierwszej połowie 2014 r. rozpoczęła się budowa Outlet Centre w Lublinie (12 tys. mkw.), którego otwarcie zaplanowano na IV kwartał tego roku. Natomiast ostatnio rozpoczęły się prace budowlane przy Outlet Centre w Białymstoku (13 tys. mkw.), którego otwarcie planowane jest na wiosnę 2015. Na uwagę zasługuje również rozpoczęcie w czerwcu prac przy rozbudowie warszawskiego Factory Ursus, które ma zostać powiększone o 6 tys. mkw. – parking centrum zostanie przeniesiony pod ziemię, a w miejscu dzisiejszego parkingu powstanie nowa powierzchnia handlowa. Zarówno nowy parking, jak i nowa część handlowa mają zostać otwarte w drugiej połowie 2015 r.

Pozostałe planowane wcześniej rozbudowy, m.in. Outlet Park Szczecin, zostały na razie wstrzymane.

W centrach wyprzedażowych działa łącznie ponad 1 tys. sklepów krajowych i międzynarodowych sieci z branży odzieżowej, obuwniczej i akcesoriów sportowych. Największym zainteresowaniem najemców cieszy się Warszawa, gdzie pustostany stanowią ok. 2,5 proc. powierzchni, czyli niewiele więcej niż w tradycyjnych centrach handlowych. W pozostałych aglomeracjach wolne lokale w centrach wyprzedażowych to 2-9 proc. powierzchni, najmniej jest ich w Gdańsku i Wrocławiu, a najwięcej w Krakowie.

W centrach wyprzedażowych czynsze są stosunkowo niskie. Za lokal 100-150 mkw. trzeba zapłacić w Warszawie 22-24 euro/mkw./miesiąc, a w pozostałych aglomeracjach 20-22 euro/mkw./miesiąc.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016