Renata Kusznierska, DTZ
Renata Kusznierska, DTZ

W Polsce na rynku nowoczesnej powierzchni handlowej działa prawie 400 centrów handlowych o łącznej powierzchni najmu 9,3 mln m kw. (dane DTZ na koniec sierpnia 2014 r.). Obiekty działające w tym segmencie różnią się pod względem typów, oferty i jakości. Większość z nich powstała przed 2009 rokiem, a ponad 40 proc. ma już więcej niż 10 lat.

Według statystyk DTZ do 2016 roku udział w rynku centrów handlowych starszych niż 5 lat wyniesie 70 proc., z tego 43 proc. to obiekty powyżej 10 lat. Rosnąca liczba galerii w szczytowym etapie rozwoju wymusi na ich właścicielach podjęcie działań zwiększających konkurencyjność tych obiektów na rynku. Dlatego trend związany z modernizacjami (przebudowy, rozbudowy, dobudowy, czy re-komercjalizacje) starszych obiektów handlowych będzie cały czas się nasilał.

– Centra handlowe działające od ponad dekady często są przestarzałe, brakuje w nich powierzchni handlowej dla nowych najemców, a w wielu miastach poziom konkurencji osiągnął bardzo wysoki wskaźnik. Ponadto ewoluujące zachowania zakupowe klientów, zróżnicowania ekonomiczne, wpływ roli e-commerce na obraz tradycyjnego handlu, wymagają ze strony właścicieli i inwestorów obiektów handlowych dogłębnej analizy obecnej pozycji rynkowej. Elementy te powinny również motywować do podjęcia środków, które pomogą w utrzymaniu, bądź wykreowaniu przewagi konkurencyjnej galerii w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu – mówi Renata Kusznierska, Senior Director, Head of Retail – CEE w firmie DTZ.

W przeciągu lat 2010–2014, z 2,4 mln m kw. powierzchni centrów handlowych oddanej do użytkowania, około 17 proc. nowych zasobów to rozbudowy obiektów już działających na rynku. Obecnie około 150 tys. mkw. powstającej powierzchni centrów handlowych (co stanowi 1/5 budowanej powierzchni) to rozbudowy starszych istniejących zasobów (np. Atrium Copernicus w Toruniu, Galeria Sudecka (dawniej centrum Echo) w Jeleniej Górze, Magnolia Park we Wrocławiu, Centrum Bielany we Wrocławiu, Factory Ursus w Warszawie, Supersam w Katowicach, Wola Park w Warszawie, Ogrody w Elblągu, Galeria Pomorska w Bydgoszczy, Smyk w Warszawie.

Kolejne inwestycje związane z modernizacją istniejących obiektów handlowych są już planowane. Chociażby centrum handlowe Atrium Promenada w Warszawie, czy Tesco Kabaty.