Klienci doceniają kawiarnie sieciowe

Starbucks

Starbucks

W ciągu ostatniego roku znacząco zwiększyła się liczba klientów kawiarni sieciowych, którzy deklarują, że odwiedzają tylko kawiarnie jednej sieci. Najbardziej znaną siecią kawiarni, biorąc pod uwagę znajomość spontaniczną, jest – po raz pierwszy – Starbucks – wynika z raportu Cafe Monitor 2014 ARC Rynek i Opinia.

W porównaniu z ubiegłym rokiem o 13 punktów procentowych wzrósł odsetek kawoszy, którzy przyznają, że w ciągu ostatnich 3 miesięcy odwiedzili tylko jedną sieć kawiarni.

– Powyższe wyniki świadczą o tym, że Polacy – klienci kawiarni sieciowych – są coraz bardziej lojalni w stosunku do swojej ulubionej sieci kawiarni. Wprawdzie nadal ponad połowa klientów przyznaje, że odwiedza różne kawiarnie, jednak odsetek osób wybierających jedną sieć systematycznie rośnie. Z pewnością jest to przynajmniej w części zasługą programów lojalnościowych i punktowych, realizowanych obecnie przez wiele sieci – mówi Marzena Białasek z ARC Rynek i Opinia.

Najbardziej znaną – wskazywaną spontanicznie – marką kawiarni sieciowych jest Starbucks, który wyprzedził dotychczasowego lidera – Coffeeheaven – o 2 punkty procentowe.

– W ciągu ostatniego roku widać wyraźny wzrost znajomości spontanicznej w zasadzie wszystkich topowych marek kawiarnianych. Niekwestionowanym liderem zestawienia jest na pewno Starbucks, którego znajomość spontaniczna wzrosła o 15 punktów procentowych. Na uwagę zasługuje również marka Coffeheaven, która mimo przejęcia przez Costa Coffee utrzymała wysoką znajomość. Jej nowy właściciel – Costa Coffee również systematycznie buduje swoją rozpoznawalność, która w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosła ponad dwukrotnie. Kolejny rok pokaże, czy marka ta będzie potrafiła skorzystać z popularności Coffeeheaven przeprowadzając rebranding – dodaje Marzena Białasek.

Kawiarnie sieciowe – podobnie jak w ubiegłych latach – częściej odwiedzają kobiety niż mężczyźni. Nadal najczęściej kupowanym produktem w kawiarniach sieciowych jest kawa, przy czym w porównaniu z ubiegłym rokiem klienci deklarują, że częściej kupują również ciastka. Najpopularniejszą kawą pozostaje latte, przy czym widać też wzrost zainteresowania kawą cappuccino.

Badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia techniką wywiadów internetowych CAWI (Computer Assisted Web Interviews) w dniach 07-17.06.2014. N=1024, wywiady z odwiedzającymi kawiarnie sieciowe oraz dodatkową próbę celową N=300 wywiadów z osobami korzystającymi z barków na stacjach paliw. Badanie przeprowadzono na grupie miejskiej (Warszawa, Kraków, Trójmiasto, Wrocław, Poznań, Łódź, Katowice, Lublin, Rzeszów, Bydgoszcz, Częstochowa), losowo wybranych osób w wieku 15-55 lat.

Reklama

Galeria Jurajska