Capgemini: najnowsze trendy na rynku e-commerce

Zakupy online

Najnowszy raport “The Digital Shopper Relevancy Report 2014” przygotowany przez firmę Capgemini przynosi kilka ciekawych wniosków na temat zachowań konsumentów online. Oto najważniejsze z nich:

1. Social media nie aż tak ważne

Jak wynika z raportu, klienci przywiązują coraz mniejszą wagę do informacji zamieszczanych w social mediach (np. na Facebooku czy Twittterze). Popularność blogów prowadzonych przez sieci handlowe również słabnie. Klienci chętniej czerpią informacje na podstawie osobistych wizyt w sklepie, a także za pośrednictwem internetu, maili czy aplikacji na smartfony. Kupujący cenią sobie także nowoczesne rozwiązania ułatwiające robienie zakupów w sklepach.

2. Tradycyjne sklepy mają się dobrze

Dla 72% klientów, zwłaszcza tych z dojrzałych rynków, tradycyjne sklepy są ważnym lub bardzo ważnym miejscem dokonywania zakupów. Internet wskazało 67% respondentów. Na rynkach rozwijających się, czyli m.in. w Rosji, Chinach czy Brazylii, konsumenci zdecydowanie chętniej sięgają po nowoczesne technologie szukając informacji o produktach, porównując ich ceny czy dokonując zakupów.

3. Kupujący chcą bezpieczeństwa

Aż 33% respondentów wskazało, że sposób w jaki sieci handlowe wykorzystują ich prywatne dane jest dla nich niejasny. Co więcej, co trzeci konsument nie zgadza się, aby jego dane zawarte w social mediach były wykorzystywane przez detalistów. 25% klientów nie ma zamiaru udostępniać swoich danych, nawet jeżeli wpłynęłoby to na jakość i wygodę zakupów.

4. Branża fashion wyznacza trendy

W tej kategorii wzrost sprzedaży on-line jest największy i wynosi 9% w ujęciu rocznym. Oznacza to, że aż 61% respondentów zakupiło jakiś element garderoby w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Ponad połowa sięgnęła także po elektronikę, 44% po produkty zdrowotne, a 30% po jedzenie.

5. Strony WWW nadal istotne

Dla 75% konsumentów to właśnie internet jest najważniejszym i najbardziej lubianym źródłem informacji o produktach, które chcą kupić. Największe znaczenie informacje zawarte na stronach WWW lub w mailach mają w przypadku zakupu sprzętu elektronicznego oraz produktów z segmentu zrób to sam (DIY).

6. Niskie ceny magnesem na kupujących

72% przebadanych przez Capgemini stwierdziło, że ceny w sieci powinny być niższe niż w tradycyjnych sklepach i katalogach. Być może właśnie z tego powodu aż 51% konsumentów szacuje, że w ciągu najbliższych trzech lat ich wydatki na zakupy on-line będą wyższe niż na zakupy w tradycyjnych sklepach.

Firma badawcza Capgemini bada zachowania konsumenckie od 2002 roku, śledząc zmiany zwyczajów kupujących we wszystkich kanałach sprzedaży. Raport the “Digital Shopper Relevancy Report 2014″ powstał na podstawie badania 18 tys. klientów cyfrowych w 18 krajach.

 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016