Firma Philips wprowadziła na rynek oświetlenie podkreślające naturalny kolor produktów, dzięki czemu świeże owoce i warzywa lepiej się prezentują. Badania wykazały wzrost sprzedaży świeżej żywności o 4,7 proc. w przypadku zastosowania odpowiedniej sceny oświetleniowej. Rozwiązanie oświetleniowe LED Rose marki Philips redukuje zjawisko odbarwiania mięsa i wędlin, dzięki czemu produkty dłużej wyglądają świeżo.

– Dostosowując i optymalizując spektrum światła, Philips osiąga te same rezultaty, jakie dają filtry obecnie stosowane w handlu. Technologia LED umożliwia supermarketom stworzenie scen oświetleniowych dla każdego działu, by wydobyć kolory żywności i nadać ekspozycji świeższy wygląd – mówi dla Retailnet Jella Segers z Philips Lighting.

– Co więcej, dzięki naszemu oświetleniu typu LED handlowcy mogą oszczędzać czas i pieniądze. To rozwiązanie minimalizuje utrudnienia dla kupujących, zapewniając żywotność produktów wynoszącą około 50 tysięcy godzin, co z kolei skutkuje mniejszymi kosztami utrzymania – dodaje.

Philips rozszerzył swoje portfolio oświetlenia LED dla świeżej żywności, oferujące supermarketom oświetlenie dla różnych rodzajów świeżej żywności. Właściwa scena oświetleniowa, czyli zoptymalizowane spektrum światła, może uwydatnić świeżość prezentowanych produktów i w rezultacie zwiększyć sprzedaż. Ponadto, pomaga także zredukować zjawisko wywołanego światłem odbarwiania żywności, np. wędlin, które obniża atrakcyjność produktów.

Według specjalistów Philips sposób zaprezentowania produktów ma dla supermarketów zasadnicze znaczenie, ponieważ klienci mają dziś wybór większy niż kiedykolwiek wcześniej i za pewnik uznają dostępność świeżych produktów z całego świata i to przez okrągły rok. Im ładniej wygląda produkt, tym bardziej klient będzie skłonny go kupić. Z badań wynika, że najchętniej wybieramy te najbardziej zielone z ogórków, najbardziej żółte banany i pomidory o najgłębszym odcieniu czerwieni. Sceny oświetleniowe Philips, które można wykorzystać na wszystkich stoiskach ze świeżą żywnością, np. z wędlinami, dają handlowcom możliwość wyboru, jak mają się prezentować ich produkty – bardziej okazale, czy bardziej naturalnie – w zależności od preferencji klientów.

Rozwiązania oświetleniowe opierają się na badaniach sprawdzających, jak regulowanie spektrum światła wpływa na prezentację konkretnych produktów. Pomagają one zaakcentować spektrum kolorystyczne, co oznacza, że barwy produktu odbijają więcej światła, a więc powstaje wyraźniejszy kontrast pomiędzy produktami, a ich otoczeniem. Bardziej intensywne nasycenie kolorów podkreśla charakterystyczne odcienie poszczególnych produktów. Eksperyment przeprowadzony przez EHI i jeden z niemieckich supermarketów wykazał, że po zastosowaniu scen oświetleniowych, wielkość sprzedaży wybranych warzyw i owoców w dziale świeżej żywności wzrosła o 4,7 proc. (3,5 proc. pod względem dochodu). Dowodzi to, że konsumenci są coraz bardziej wymagający, jeśli chodzi o wygląd kupowanej żywność.

Niewłaściwe oświetlenie stoisk z żywnością jest istotnym czynnikiem wpływającym na odbarwianie mięsa. Badania przeprowadzone przez ekspertów Philips z wykorzystaniem sztucznego światła wykazały, że niektóre części spektrum widzialnego światła mogą powodować silniejsze odbarwianie się wędlin. Chociaż takie spowodowane światłem odbarwianie nie jest groźne ze względów higienicznych lub zdrowotnych, może jednak obniżać atrakcyjność produktów dla kupujących, przez co zupełnie dobra żywność może się marnować.

Najskuteczniejszym sposobem na spowolnienie wywołanego światłem procesu odbarwiania jest kontrolowanie i optymalizowanie poziomu oświetlenia, co umożliwia oferowana przez Philips technologia LED. Nowe rozwiązanie oświetleniowe LED Rose marki Philips spowalnia proces odbarwiania dzięki optymalizacji spektrum światła. Testy w warunkach laboratoryjnych wykazały, że nasze modele oświetleniowe wydłużyły okres trwałości wędlin nawet o 30 proc. w porównaniu z tradycyjnymi lampami White SON. W ten sposób produkty są dłużej atrakcyjne dla kupujących i mniej żywności się marnuje.