zakupy online raport capgemini

Aż o 17% wzrosła w ubiegłym roku e-sprzedaż produktów spożywczych w Wielkiej Brytanii. Wartość zakupów w internecie odpowiada już za 5% całego rynku spożywczego w tym kraju – wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez agencję badawczą IGD.

Dla brytyjskich sieci handlowych jest to jasny sygnał, że nie można dłużej lekceważyć internetowych klientów. Dlatego większość z nich, na czele z Tesco i ASDA, inwestuje w rozwój usługi “click and collect”. Standardem staje się także dowóz zamówionych w internecie zakupów do domu.

Rośnie znaczenie m-commerce

Jak podkreślają autorzy raportu, wśród brytyjskich konsumentów wciąż widać nawyki, których nauczyli się podczas niedawnej recesji. Mówiąc wprost, kupujący stali się bardziej rozważni przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Objawia się to m.in. tym, że korzystają oni z oferty kilku sieci handlowych i sklepów z różnych formatów (supermarketów, sklepów typu convenience czy dyskontów). Niemal 50% respondentów przyznaje, że podczas robienia zakupów odwiedza przynajmniej dwa sklepy, szukając lepszych cen i okazji. 55% kupujących korzysta także ze specjalnych kuponów rabatowych przygotowanych przez sieci.

“Klienci mają obecnie możliwość natychmiastowego porównania cen i oferty danych sklepów za pomocą swoich smartfonów czy tabletów. Chętniej korzystają także z takich usług jak click and collect, czy z dostawy zakupów do domu. Mają wiele możliwości, aby wybrać najlepszą ze swojego punktu widzenia opcję” – podkreśla Joanne Denney-Finch, prezes IGD.

Miliardy euro na e-zakupy

Jak wynika z szacunków agencji IGD, już w 2016 roku wartość sprzedaży produktów spożywczych w internecie wyniesie w Wielkiej Brytanii ok. 13,7 mld euro. To niemal dwukrotnie więcej niż w 2012 (7,1 mld euro). Nie tylko konsumenci na Wyspach coraz chętniej i częściej sięgają po żywność w sieci. Podobnie dzieje się m.in. we Francji, Niemczech czy Holandii. Wedle szacunków IGD, we Francji wartość sprzedaży żywności w internecie wyniesie za dwa lata 10,6 mld euro, a u naszych zachodnich sąsiadów – 2,5 mld euro.

“Internetowy handel żywnością w Europie rośnie w niespotykanym dotychczas tempie. Technologia daje nam narzędzia do tej pory niedostępne, fundamentalnie zmieniając zasady gry rynkowej” – uważa Joanne Denney-Finch. „Przewidujemy, że kanał online przyspieszy gwałtownie w skali globalnej, ponieważ coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje w wielokanałowy model sprzedaży” – dodaje.

IGD jest agencją badawczą specjalizującą się w analizach rynku produktów żywnościowych oraz proponowaniu nowatorskich rozwiązań w tym sektorze.