Mariusz Czerwiak, JLL
Mariusz Czerwiak, JLL

O tym jak zmieniał się i będzie się rozwijał rynek centrów handlowych w Polsce, a także o tym, dlaczego większość obiektów posiada właściwie identyczną ofertę, rozmawiamy z Mariuszem Czerwiakiem, dyrektorem w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych w Polsce firmy JLL.

Jak zmieniał się rynek centrów handlowych w Polsce?

Na przestrzeni ostatnich przeszło dwudziestu lat zmian gospodarczych w Polsce, rynek centrów handlowych ewoluował szybciej niż gdziekolwiek w naszej części Europy. Centra pierwszej generacji pierwotnie były zdominowane przez operatora spożywczego, z czasem przeszły istotne przeobrażenia: powstały projekty wielokondygnacyjne, zwiększyła się rola galerii handlowej, na polski rynek weszły nowe krajowe i międzynarodowe marki. Jednocześnie nasycony rynek nie oznacza braku możliwości dalszego rozwoju centrów handlowych.

Jednym z ostatnich trendów na rynku są modernizacje obiektów. Czy to zjawisko będzie utrzymywać się w dalszym ciągu?

Obecnie w Polsce funkcjonuje ponad 370 centrów handlowych oferujących blisko 8,8 mln mkw. powierzchni najmu. Połowa z nich ma już ponad 10 lat. Liczba obiektów starzejących się rośnie z roku na rok kreując duży i rozwojowy rynek dla rekomercjalizacji i przebudów. Niegdyś nowoczesne, obecnie wydają się być nieco przestarzałe, tracąc relatywnie na swojej atrakcyjności. Stale rosnąca konkurencja wyznacza nowe standardy handlu wysokiej jakości, a także wywiera presję na zarządców projektów, skłaniając ich do przeprowadzenia przebudowy, rozbudowy i modernizacji istniejących obiektów.

Wydaje się, że polskie centra handlowe mają problem z dostarczeniem klientom unikalnej oferty. W galeriach handlowych klienci mają do dyspozycji właściwie te same marki…

W dobie zmian, obecnie realizowane projekty, aby zaistnieć na silnie konkurencyjnym rynku, muszą wyróżniać się na tle konkurencji. Oferta w centrach handlowych stała się na tyle podobna do siebie, że – aby odnieść sukces rynkowy – centra handlowe powinny być przede wszystkim bardziej zindywidualizowane, dopasowane do swojej strefy oddziaływania dzięki dogłębnej analizie profilu klienta i jego oczekiwań. Powtarzalności marek nie da się w pełni uniknąć, jednak im bardziej oryginalna oferta projektu (nowe marki na polskim rynku, unikalne elementy architektoniczne, bogaty kalendarz wydarzeń), tym większe szanse na przyciągnięcie dodatkowego, a w dłuższym okresie także lojalnego klienta.

Rozmawiał Marcin Markowski