WeChat e-commerce social media

Firma Splio rozważa umożliwienie swoim klientom dotarcia do klientów korzystających z chińskiego komunikatora WeChat. Jak przewidują specjaliści Splio, należąca do koncernu Tencent platforma społecznościowa wkrótce zajmie ważną pozycję również w Polsce.

Serwis WeChat jest społecznościowym komunikatorem na wszystkie typy smartfonów. Umożliwia wysyłanie wiadomości głosowych i tekstowych, dołączanie do nich plików graficznych, plików wideo i lokalizacji, a także prowadzenie rozmów z grupami odbiorców. Od momentu jego wprowadzenia na rynek w styczniu 2011, serwis zyskał prawie 450 milionów użytkowników. Większość z nich to Chińczycy, jednak WeChat szybko zyskuje popularność również poza Państwem Środka. Ma już ok 70 milionów użytkowników spoza Chin.

Przyszłość social shopping

Jak twierdzi Michał Wojciechowicz, account manager w Splio, serwis ten zyskuje coraz więcej użytkowników na terenie Polski. „To jest przyszłość social media i social shopping. Możliwości, jakie daje WeChat są praktycznie nieograniczone, a na pewno o wiele większe niż daje chociażby Facebook. Serwis ma charakter mobilny, za jego pomocą można płacić komórką, kupować online, skanować kody QR” – mówi Wojciechowicz.

wojciechowicz splio
Michał Wojciechowicz, Splio

Serwis WeChat posiada funkcje, których próżno szukać u konkurentów, takich jak WhatsApp czy Facebook Messenger. Jedną z ciekawszych opcji jest tzw. „rozejrzyj się”, dzięki której możemy sprawdzić, którzy użytkownicy aplikacji znajdują się w pobliżu nas.

Funkcja ta pozwala nawiązywać kontakty, podobnie jak opcja „wiadomość w butelce” czy „potrząśnij”. Dzięki nim możemy nawiązać połączenie z innym użytkownikiem, który w tym samym momencie potrząsnął swoim smartfonem i znajduje się w pobliżu. Albo wysłać wiadomość w wirtualnej butelce tak, aby odczytał ją przypadkowy użytkownik WeChat.

Wbudowany portfel elektroniczny

Serwis może dać wiele możliwości polskim sprzedawcom, pod warunkiem, że będą oni potrafili połączyć kampanie marketingowe offline i online tak, aby zaangażować użytkowników. Ponieważ aplikacja umożliwia skanowanie kodów QR i jest zintegrowana z elektronicznym portfelem umożliwiającym płatności, możliwości tworzenia kampanii outdoorowych są praktycznie nieograniczone.

Jedną z firm, które przyglądają się możliwościom oferowanym przez WeChat jest Splio. Jednym z pomysłów na rozszerzenie usług dostępnych na stworzonej przez firmę platformie do komunikacji wielokanałowej jest integracja z tym właśnie serwisem społecznościowym. Co prawda Splio zajmuje się głównie e-mail marketingiem i kampaniami SMS-owymi, jednak Michał Wojciechowicz przyznaje, że bez social media nie da się obecnie prowadzić komunikacji.

Głębokie targetowanie

Zarówno w social media, jak i poprzez mailing czy sms, Splio działa w sposób spersonalizowany. Michał Wojciechowski uważa, że głębokie targetowanie jest dziś koniecznością, a jednakowe maile wysyłane do wszystkich klientów naraz mogą narobić więcej szkody niż pożytku. „Treści trzeba kierować przede wszystkim do tych, którzy tego chcą. Nasza firma nie korzysta z zewnętrznych baz danych, jak ognia unikamy spamu” – przekonuje.

„Nie można traktować subskrybentów jednolicie, lepiej podzielić ich na odpowiednie grupy, bazując na zaobserwowanych zachowaniach i zainteresowaniach. Jeśli przekaz nie zainteresuje użytkownika, ten przestanie być zainteresowany i zrezygnuje z subskrypcji. Jeśli ktoś nie otwiera naszych maili, to nie znaczy że zacznie to robić, gdy wyślemy do niego kolejnych 15 takich samych wiadomości”.

Konsultowanie kampanii

Francuska firma Splio działa na rynku od 12 lat, w Polsce obecna jest od dwóch. Wśród najważniejszych klientów firmy znajdują się duże marki, takie jak Sephora, obsługiwana globalnie, a także polskie sklepy internetowe E-commerce Services (Smyk, empiktravel, emipik.foto i empik.com), ELS Polska, czy Modo.

Firma działa inaczej niż jej konkurenci, tacy jak GetResponse, FreshMail czy Sare. Oferta jest droższa i nastawiona na głębokie targetowanie oraz na doradztwo przy kampaniach.

Aktualizacja

Po opublikowaniu przez redakcję Evigo powyższego tekstu, skontaktowali się z nami przedstawiciele Splio, którzy poinformowali, że zaszły zmiany w najbliższych planach firmy. Splio zdecydowało się odsunąć w czasie impelmentację WeChat.