Zakupy online

Centra handlowe, aby sprostać oczekiwaniom współczesnych konsumentów, muszą korzystać z technologicznych nowinek. Tym samym zacierają się granice między tym co online i offline – takie wnioski można wyciągnąć z raportu “Retail’s Digital Future” przygotowanego przez BCSC (British Council for Shopping Centres) i kancelarię Addleshaw Goddard.

W opinii autorów raportu, wizyta w centrum handlowym powinna polegać na czymś więcej, niż tylko zrobieniu zakupów. To powinno być prawdziwe, “empiryczne” doświadczenie. Dlatego zarządcy  i najemcy centrów handlowych coraz częściej sięgają po takie rozwiązania jak ibeacony, wydruki 3D, mapping, technologia rozszerzonej rzeczywistości czy wirtualne portfele. Liczą, że w ten sposób przyciągną do galerii handlowych młode pokolenie konsumentów.

Wzorce czerpane z e-sklepów

Co najbardziej liczy się dla współczesnych klientów? Wygoda i szybkość robienia zakupów. To zapewniają im e-sklepy. Sklepy stacjonarne, aby nadążyć za internetową konkurencją, muszą zaoferować im to samo. Stąd coraz bardziej powszechna staje się np. usługa click and collect. Detaliści umożliwiają także klientom korzystanie w swoich sklepach z internetowych wyszukiwarek i porównywarek cen, co dodatkowo upodabnia robienie zakupów online i offline.

Wirtualne portfele, wirtualne pieniądze

Równie ważne jest zapewnienie klientom wygodnych, szybkich i bezpiecznych metod płatności. Jedną z pierwszych kryptowalut powszechnie używaną w e-handlu był Bitcoin. Obecnie na świecie funkcjonuje około 85 różnych kryptowalut. Mają ogromny potencjał szczególnie dla tych, którzy korzystają z transakcji peer-to-peer. Wynika to z faktu, że korzystanie z nich nie pociąga za sobą żadnych kosztów. Konsumenci lubią tę formę płatności również dlatego, że jest o wiele bardziej bezpieczna niż używanie karty kredytowej.

Inspiracje w formacie 3D

Zdaniem autorów raportu, klientów centrów handlowych trzeba czymś zainspirować, zaskoczyć,  sprawić, że zakupy staną się dla nich niepowtarzalnym doświadczeniem. Ponownie z pomocą przychodzą nowoczesne rozwiązania takie jak wirtualne przymierzalnie czy technologia rozszerzonej rzeczywistości. Tego typu technologia pozwala połączyć świat rzeczywisty z światem cyfrowym. Zazwyczaj wykorzystuje się obraz z kamery, na który nałożona jest generowana w czasie rzeczywistym grafika 3D.

Technologia 3D pozwala także detalistom stać się producentami. W tym wypadku chodzi o trójwymiarowe drukarki. Największą zaletą tego rozwiązania jest czas – przejście od projektu do gotowego prototypu trwa zaledwie kilka minut. Kolejnym krokiem będzie możliwość kupowania gotowych projektów przygotowanych do wydruku oraz punkty ksero wyposażone w drukarki 3D, w których klient wydrukuje potrzebny mu produkt.

Spersonalizowana oferta

Według twórców beaconów, niewielkich nadajników sygnału Bluetooth, ta technologia zrewolucjonizuje sposób robienia zakupy w sklepach stacjonarnych. Dzięki tej metodzie klient jest powiadamiany o ofercie danego sklepu czy obecnych promocjach. Użytkownicy aplikacji danego sklepu będą mogli czerpać korzyści ze spersonalizowanych powiadomień. Dzięki beaconom interakcja między danym sklepem, a klientem stanie się bliższa. Należy jednak pamiętać o jednym – zbyt duża ilość informacji może zniechęcić klienta. Nikt nie chce być non stop bombardowany informacjami, nawet jeżeli dotyczą one promocji w ich ulubionym sklepie.

Test ukazał się na Evigo.pl, portalu skierowanym do profesjonalistów branży e-commerce.