W przyszłości sklepy stacjonarne staną się showroomami

future

Dynamiczny rozwój sektora e-commerce sprawia, że tradycyjne sklepy muszą przemodelować swój dotychczasowy sposób funkcjonowania i dostosować się do zmieniających się zwyczajów zakupowych współczesnych konsumentów.

“Sklepy stacjonarne wciąż są dla klientów ważnym źródłem informacji. Konkurencja ze strony e-sklepów jest jednak coraz silniejsza. To poważne wyzwanie. Najwyższy czas zdać sobie z tego sprawę i zacząć działać” – mówił podczas odbywającej się w Barcelonie konferencji Demandware Xchange 2014 Bob Steelhammer, wiceprezes ds. Digital Marketing & eCommerce w funduszu Sun Capital Partners.

Więcej inwestycji w e-sprzedaż

Zdaniem Steelhammera, właściciele sklepów stacjonarnych muszą zaadoptować się do nowej, internetowej rzeczywistości, inaczej poniosę klęskę. Oznacza to między innymi przedefiniowanie priorytetów.

“Proporcje inwestycji w rozwój tradycyjnych sieci sprzedaży oraz e-sklepów muszą się zmienić” – podkreśla wiceprezes Sun Capital Partners.

Showroom i żywa reklama

To nie oznacza, że stacjonarne sklepy w ogóle nie mają przed sobą przyszłości. Wręcz przeciwnie. W opinii eksperta funduszu Sun Capital Partners, tradycyjne sklepy powinny pójść w stronę showroomów. Powinny stać się salonami, gdzie klienci spotkają się ze stylistami, otrzymają pełną informację o produkcie, poradę co wybrać. Ważną rolę w budowie takiego wizerunku sklepu – jako pokazowego salonu i miejsca spotkań z ekspertami – powinny odgrywać social media.

“Sklep przyszłości powinien funkcjonować również trochę jak billboard: być żywą reklamą danej marki” – uważa Bob Steelhammer.

Wirtualny Showroom sieci Jimmy Choo

Nowa rola sklepów dzięki 3D

Niewykluczone, że tradycyjne sklepy staną się także czymś na kształt…zakładów krawieckich. Wszystko dzięki technologii drukowania 3D. Autorzy raportu „Global Powers of Retailing 2014”, opracowanego przez Deloitte we współpracy z STORES Media, przewidują, że zakupy przyszłości będą wykorzystywały technologie MRI, drukowania 3D oraz RFID. Raport roztacza wizję przyszłości, w której dzięki drukarce 3D możliwe będzie natychmiastowe wyprodukowanie odzieży dla klienta, którego wcześniej zmierzy system skanowania MRI. Konsument będzie mógł otrzymać zniżkę na zakup zostawiając w sklepie swoją starą odzież. Na koniec klient zapłaci za pomocą bezpiecznego systemu autoryzacji biometrycznej, który nie będzie wymagał żadnych dodatkowych kart ani urządzeń.

Firma Demandware, organizator konferencji Xchange 2014, zaprezentowała swoją innowacyjną platformę opartą na chmurze obliczeniowej w 2004 roku. Od tego czasu firma wyznacza standardy w sprzedaży wielokanałowej. Swoje usługi dostarcza ponad 225 klientom korporacyjnym, obsługującym ponad 900 serwisów na całym świecie. Przykładem jest sieć Timberland, która rozwija sieć swoich sklepów internetowych w oparciu o to rozwiązanie.

Test ukazał się na Evigo.pl, portalu skierowanym do profesjonalistów branży e-commerce.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016