trendy w sprzedaży wielokanałowej

MarketLive, platforma dla sieci handlowych, opublikowała wyniki badania konsumenckiego dotyczącego sezonu świątecznego 2014. Dwa najważniejsze trendy, które zdominują strategię sprzedawców w tym roku to rosnące znaczenie sprzedaży mobilnej oraz wpływ mediów społecznościowych na decyzje klientów.

badań wynika, że 36% amerykańskich klientów zamierza kupić prezenty za pomocą urządzeń mobilnych. Liczba ta wzrosła o 29% w porównaniu z rokiem ubiegłym. 70% z nich zamierza szukać prezentów za pomocą smartfonów, a 56% prawdopodobnie zarezerwuje produkt przez komórkę, żeby potem odebrać je w salonie sprzedaży.

Social shopping zyskuje na znaczeniu

Klienci są też pod coraz większym wpływem mediów społecznościowych. Spośród przebadanych klientów, 30% dokonało w minionym roku zakupu przez social media, co stanowi wzrost o 12% w stosunku do 2013 roku. W tym roku 49% konsumentów zrobi zakupy kierując się treściami zamieszczonymi w mediach społecznościowych, zaś 44% odkryje w nich nowe produkty.

Klienci mają coraz częściej potrzebę, by dzielić się na portalach swoim doświadczeniem zakupowym. 52% klientów uważa, że ważne jest, aby zamieszczać w sieci recenzje kupionych produktów. 48% uważa za istotne udostępnianie rekomendacji znajomym i rodzinie w social mediach. 42% zamierza przypinać produkty na Pinterest.

Strategia dla e-commerce

„Na podstawie badań możemy zasugerować sprzedawcom kilka strategicznych obszarów, na których powinni skoncentrować swoje działania w tym sezonie świątecznym. Najważniejsze będzie dostarczyć klientom jak najbardziej angażujące i zoptymalizowane funkcje na urządzeniach mobilnych, ponieważ zgodnie z najnowszymi trendami, klienci finalizują na smartfonach coraz więcej transakcji i coraz częściej poszukują produktów.” – mówi Ken Burke, prezes i założyciel MarketLive.

„Doradzamy sprzedawcom, żeby w tym sezonie zwrócili uwagę na kanały społecznościowe. Obroty przez nie generowane może i rosną w powolnym tempie, jednak z badań wynika, że zmienia się wpływ, jaki mają one na wybór prezentów i decyzje zakupowe w sezonie świątecznym. Być może w końcu zwróciliśmy się w kierunku social commerce.” – dodaje.

Zwiększyć średnią wartość zamówienia

Wybierając prezent, konsumenci często kierują się tym, czy dany produkt jest akurat dostępny w ofercie oraz jaki jest termin dostawy. Sprzedawcy mogą zwiększyć średnią wartość zamówienia dzięki temu, że klienci kupując prezenty, przeważnie kupują też coś dla siebie.

W nadchodzącym sezonie 60% amerykańskich klientów zamierza kupić więcej niż 11 prezentów. 55% wyda 500 dolarów lub więcej, zarówno przez internet jak i offline. 43% klientów kupi towar w pełnej cenie, bez zniżek czy promocji, żeby tylko kupić trafiony prezent.

Koszty dostawy zniechęcą klienta

Co może zniechęcić klientów do kupowania prezentów przez internet? Przede wszystkim wysokie koszty dostawy. Za czynnik decydujący uważa je 42% klientów. Z kolei 28% chce odwiedzić sklepy tradycyjne, aby „poczuć ducha Świąt.” 16% klientów twierdzi poza tym, że w salonie sprzedaży łatwiej jest znaleźć i porównać produkty. Jednak wysoka cena dostawy (64%) lub ukryte koszty dostawy (52%) to główne powody opuszczania internetowego koszyka z prezentami świątecznymi.

Raport sporządzono na podstawie badań obejmujących losowo wybraną grupę 1 tys. klientów ze Stanów Zjednoczonych, którzy robili zakupy przez internet co najmniej cztery razy w ciągu ostatniego roku, posiadają smartfon i wydają co najmniej 250 dolarów rocznie na zakupy online.

Test ukazał się na Evigo.pl, portalu skierowanym do profesjonalistów branży e-commerce.