Centrum handlowe, fot. Shutterstock

Jakie marki można najczęściej spotkać w polskich centrach handlowych? Najwięcej punktów, z wyłączeniem operatorów komórkowych, kantorów oraz aptek posiadają sieci Inmedio, CCC, Rossmann, Apart oraz Reserved – wynika z raportu Retail Research Forum I poł. 2014.

Według analityków Colliers na koniec pierwszej połowy 2014 r. w ośmiu największych aglomeracjach Polski oraz w siedmiu miastach regionalnych (liczących od 200 tys. do 400 tys. mieszkańców) funkcjonowało łącznie 229 nowoczesnych obiektów handlowych. Znajdowało się w nich ponad 16,4 tys. sklepów oraz punktów usługowych i gastronomicznych. Wśród najemców posiadających największą liczbę placówek zdecydowanie wyróżnia się sieć salonów Inmedio – obecna jest ona w 72 proc. analizowanych centrów handlowych. Na kolejnych pozycjach znalazły się: CCC – salony obuwnicze tej sieci znajdują się w 64 proc. centrów, Rossmann – sklepy tej sieci można spotkać w 49 proc. centrów oraz Apart i Reserved, które posiadają swoje sklepy w 46 proc. obiektów.

Z przeprowadzonych analiz wynika, że w polskich centrach handlowych najliczniej występują sklepy z branży mody (29 proc.). Następne znaczące grupy najemców to: punkty usługowe (14 proc.) oraz gastronomiczne (10 proc.), a także sklepy oferujące obuwie i galanterię skórzaną, których udział w strukturze najemców wynosi 9 proc. Licznie występują także sklepy z branży zdrowia i urody (8 proc.) oraz z biżuterią i akcesoriami (5 proc.).

– Rozkład procentowy najpopularniejszych branż jest podobny zarówno w przypadku centrów handlowych zlokalizowanych w największych polskich aglomeracjach, jak i w miastach o populacji od 200 do 400 tys. mieszkańców. Warto jednak zwrócić uwagę na nieco wyższy udział (średnio o ok. 4 proc.) najemców z branży mody w przypadku miast regionalnych – zauważa Agnieszka Luścińska, analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.

Z analiz przeprowadzonych przez Colliers wynika, że na koniec pierwszej połowy 2014 r. najbogatszą ofertą mogła się pochwalić łódzka Manufaktura, gdzie funkcjonowało ok. 310 sklepów. W gronie centrów z największą liczbą najemców znalazła się również Galeria Krakowska (blisko 300 sklepów), Silesia City Center w Katowicach (ponad 270 sklepów), Galeria Mokotów w Warszawie (blisko 260 sklepów), Galeria Echo w Kielcach (ok. 250 sklepów) oraz warszawska Arkadia (ok. 230 sklepów).

W przygotowaniu raportu – poza Colliers International – uczestniczyły także takie firmy, jak: Cushman & Wakefield, DTZ, JLL, CBRE oraz GfK Polonia.