Eksperci DTZ: najpierw informować, potem modernizować

Agnieszka Zdunicz- Skośkiewicz, dyrektor Retail Property Management, DTZ Polska

Agnieszka Zdunicz- Skośkiewicz, dyrektor Retail Property Management, DTZ Polska

Proces przebudowy lub remontu centrum handlowego wymaga szczegółowego planowania, w tym opracowania harmonogramu działań, zakresu prac, strategii marketingowej, a także przemyślanej komunikacji z najemcami i klientami. Właściciel galerii już na samym początku powinien zdiagnozować i przeanalizować szereg przeszkód, które mogą wyniknąć podczas inwestycji. Eksperci z firmy DTZ radzą na co zwrócić uwagę planując modernizację obiektu handlowego.

-Prace związane z modernizacją najczęściej prowadzone są w funkcjonującym centrum handlowym, co może przyczynić się do wielu niedogodności dla najemców i klientów. Natomiast dla właściciela obiektu podczas remontu czy przebudowy wciąż priorytetem pozostaje utrzymanie odpowiednich parametrów odwiedzalności i przychodów z najmu. Dlatego duże znaczenie dla powodzenia inwestycji ma wybór doświadczonej firmy budowlanej, zarządcy, a także dobra współpraca pomiędzy wszystkimi stronami zaangażowanymi w cały proces – mówi Agnieszka Zdunicz-Skośkiewicz, dyrektor w Zespole Zarządzania Nieruchomościami (powierzchnie handlowe), DTZ.

– Ważne jest, aby taki proces został dobrze zaplanowany od początku, szczególnie w komunikowaniu zarówno zewnętrznym, jeśli chodzi o komunikację z klientami, czyli co będzie się zmieniało i w jakim czasie, jakie mogą być utrudnienia, jak i komunikowaniu wewnętrznym z najemcami centrum, którzy prowadzą działalność w trakcie przebudowy czy remontu. Czasem klient nie wie, co się dzieje, jak dojechać, gdzie parkować, w efekcie jest zniechęcony do centrum i przenosi się do innego obiektu, a potem trudno o jego powrót, a co za tym idzie cierpią na tym najemcy, obroty spadają i mimo nakładów na remont galerii klientów jest mało, lub wracają zbyt wolno. Trzeba o to zadbać zanim zaczniemy inwestycję, klient jest najważniejszy – mówi Renata Kusznierska, dyrektor Zespołu Wynajmu Powierzchni Handlowych CEE, DTZ.

Właściciel na samym początku musi opracować haromonogram czasowy modernizacji, który pozwoli przygotować na czas inwestycji odpowiednią komunikację z najemcami i odwiedzjącymi centrum handlowe. Należy uwzględnić również kwestie dostępności do galerii, czy udostępnienie dodatkowych miejsc parkingowych, a większość prac powinno wykonywać się w nocy, kiedy zamknięte są sklepy, aby proces był jak najmniej uciążliwy dla otoczenia galerii. Oczywiście podczas przebudowy lub remontu bardzo istotną kwestią jest zapewnienie bezpieczeństwa konsumentów, którzy w przypadku odczuwania jakichkolwiek dyskomfortu mogą ograniczyć w znacznym stopniu zakupy lub nawet zmienić galerię. Spowoduje to spadek przychodów dla najemców, a w perspektywie czasu może być odczuwalne również dla właściciela. Jednym z bardzo ważnych elementów planowania inwestycji jest także moment i czas rozpoczęcia modernizacji obiektu handlowego. Powinien zostać zaplanowany z zarządcą obiektu, który może doradzić w doborze najkorzystniejszego terminu mając na uwadze roczny cykl funkcjonowania centrum handlowego

– Każde centrum handlowe ma swoje indywidualne potrzeby. Ważnym elementem planowania większych prac budowlanych, są terminy umów najmu i zobowiązania właściciela. Okres trwania modernizacji jest też uzależniony od tego, co jest do zrobienia, bowiem każda galeria ma inna lokalizacje, klientów, a najemcy różnią się pod względem branż. Modernizację dobrze jest wykonać w okresie, który jest najbardziej dogodny dla najemców – podkreśla Renata Kusznierska.

Firma DTZ posiada bogate doświadczenia w zarządzaniu centrami handlowymi, które w ostatnich kilku latach przeszły bądź przechodzą znaczne przeobrażenia w wyniku prowadzonych procesów inwestycyjnych (rozbudowy, przebudowy, modernizacji, odświeżenia, itp.) uczestnicząc i doradzając w ww. procesach bądź świadcząc usługi w zakresie komercjalizacji, repozycjonowania i rekomercjalizacji, m.in. dla Centrum Handlowego Molo w Szczecinie, Domów Handlowych Wars, Sawa, Junior w Warszawie, Złotych Tarasów, CH Sarni Stok w Bielsku-Białej, Galerii Pomorskiej w Bydgoszczy oraz CH Ferio w Koninie.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska