Walmart, Carrefour, Tesco na liście 10 największych sieci na świecie

Tesco

Tesco

Firmy rosną wolniej. Przychody dziesięciu największych sieci sprzedaży detalicznej na świecie wyniosły w minionym roku obrotowym 1,3 biliona dolarów. Wzrost przychodów był niższy niż rok wcześniej i wyniósł 2,9 proc., a to oznacza, że spółki z tej branży odczuły osłabienie globalnej gospodarki. W pierwszej dziesiątce dominują firmy z USA, a liderem niezmiennie pozostaje sieć Wal-Mart – wynika z raportu przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte.

Według zapowiedzi raportu „Global Powers of Retailing 2015”, przygotowanego przez Deloitte we współpracy ze Stores Media, średnie obroty wśród dziesięciu największych sieci sięgnęły w ostatnim roku podatkowym 2013 prawie 129,5 mld dolarów. Jednak dynamika wzrostu, która wyniosła 2,9 proc. była niższa niż ta osiągnięta w poprzednim roku obrotowym (4,2 proc.).

– To wyhamowanie wzrostu miało swoją przyczynę głównie w globalnym spowolnieniu gospodarczym. Z drugiej strony sieci detaliczne odczuwają coraz większą konkurencję ze strony sklepów internetowych, które z roku na rok zwiększają swój udział w światowym handlu – mówi Monika Jakubczyk, dyrektor w dziale Audytu, Deloitte.

Amerykańska sieć Wal-Mart nadal pozostaje największym światowym detalistą i generuje roczne przychody 4,5 razy wyższe niż jej najpoważniejszy konkurent. Na drugim miejscu w minionym roku obrotowym znalazło się Costco, które awansowało o jedną pozycję. Kolejne miejsca zajmują: Carrefour, Schwarz Group, Tesco i Kroger – wszystkie osiągnęły przychody powyżej 98 mld dolarów. Tesco spadło z drugiego na piąte miejsce, zarówno na skutek zmniejszenia sprzedaży, jak i osłabienia kursu funta brytyjskiego względem dolara amerykańskiego. Jak przewidują eksperci Deloitte, zajmujący szóste miejsce Kroger, dzięki przejęciu supermarketów sieci Harris Teeter w styczniu 2014 roku, może w przyszłości znacznie poprawić swoją pozycję.

Po raz pierwszy w historii rankingu w czołowej dziesiątce znajduje się wiele sieci spożywczych o przychodach niższych niż 100 mld dolarów.

– Sektor detaliczny na całym świecie przechodzi okres interesujących zmian, głównie technologicznych. Zwycięzcą tego wyścigu okaże się ten, kto w najbardziej optymalny sposób będzie umiał wykorzystać innowacyjne rozwiązania. One bowiem będą w dużej mierze decydować o przyszłych sukcesach w tej branży – dodaje ekspert.

Raport Deloitte szereguje firmy na podstawie danych za ostatni zamknięty rok finansowy tj. FY 2013 (obejmujący rok podatkowy firm kończący się najpóźniej w czerwcu 2014 r.). Ranking firm powstał na podstawie wielkości przychodów ze sprzedaży detalicznej, a nie tylko samych łącznych obrotów firmy. Zestawienie dziesięciu sieci to zapowiedź pełnej wersji 18. edycji raportu 250 największych światowych sieci detalicznych Deloitte pt. „Global Powers of Retailing”, który zostanie opublikowany w styczniu 2015 roku.

Reklama

Galeria Jurajska