Poland online retailing

Aby rynek e-commerce w Polsce mógł rozwijać się szybciej, należy znieść wiele barier, które hamują rozwój segmencie małych i średnich przedsiębiorstw. W najbliższym czasie tę część rynku czeka konsolidacja – wynika z raportu sporządzonego przez IAB Polska.

IAB Polska sporządził raport „E-handel w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach”. Analizuje w nim, jakie są perspektywy rozwoju dla tej grupy przedsiębiorców i jakie problemy powinni oni rozwiązać, aby lepiej rozwijać swoją działalność na polskim rynku. Na potrzeby raportu sporządzono 115 wywiadów wśród małych i średnich firm prowadzących sprzedaż przez internet.

Wartość polskiego e-commerce

Jak szacuje IAB Polska na podstawie badań PricewaterhouseCoopers, polski rynek e-commerce wart jest obecnie ok 22 miliardów złotych. Jednak prawie dwie trzecie podmiotów ma staż działalności krótszy niż pięć lat. Podmioty te muszą się zmagać nie tylko z ostrą konkurencją, ale i z problemami, takimi jak wysokie koszty działalności czy zmienne, niespójne przepisy. Wysokie koszty działalności uznało za przeszkodę 70% ankietowanych. Kolejnych 61% wskazało na problem w postaci dużej konkurencji.

IAB raport e-commerce w Polsce

Ankietowani sprzedawcy chcą przede wszystkim rozwijać i poprawiać ofertę e-sklepów. Takie plany zadeklarowało 70% z nich. 58% zamierza podjąć nowe działania marketingowe, a 43% optymalizować obecnie stosowane formy promocji.

IAB raport e-commerce w Polsce

Szczególna pozycja Allegro

Według szacunków serwisu eMarketer, globalna wartość zakupów internetowych przekroczy 1,5 biliona dolarów w 2014 roku, a w 2017 roku – 2,4 biliona.

Rodzimy rynek e-handlu, mimo że atrakcyjny, jest trudny i bardzo konkurencyjny. Szczególnie mocną pozycję zajmuje jeden gracz – Allegro. Aby się przebić, należy w konsekwentny sposób realizować przyjętą strategię i przygotować się na koszty. Często najbardziej istotnym elementem jest marketing w wyszukiwarkach internetowych, szczególnie pojawianie się w wynikach w sposób organiczny (SEO). Ważnym narzędziem stają się też wyspecjalizowane wyszukiwarki firm.

Niedoceniany remarketing

Wśród kanałów marketingowych, wykorzystywanych przez polskie e-sklepy, największą popularnością cieszą się platformy e-commerce (54%), a także profile i fanpage w serwisach społecznościowych. Na trzecim miejscu firmy wskazywały pozycjonowanie w wyszukiwarkach (44%). Na dalszych pozycjach znalazła się reklama w serwisach społecznościowych (37%) oraz marketing szeptany (35%). Co ciekawe, niewiele spośród przebadanych firm stosuje techniki remarketingowe, które przecież mają bezpośredni wpływ na wzrosty sprzedaży.

IAB raport e-commerce w Polsce

Małe firmy, które starają się zaistnieć w polskim e-handlu, wybierają przeważnie branże, w których nie dominują duzi gracze. Ponad 25% z nich sprzedaje odzież i obuwie, 30% – wyposażenie domu lub produkty dla dzieci. Mniejsi gracze trzymają się raczej z dala od branż, w których najwięcej sprzedają firmy o ugruntowanej pozycji rynkowej. Asortyment taki jak produkty motoryzacyjne, książki, czy gry komputerowe oferuje niecałe 6% małych e-sklepów.