Anna Radecka, Colliers: branża modowa generuje stabilne wzrosty

Anna Radecka, Colliers

Anna Radecka, Colliers

Rozmawiamy z Anną Radecką, Associate Director Działu Powierzchni Handlowych w firmie Colliers International na temat sytuacji najemców na polskim rynku. Regularnie w Polsce pojawiają się nowe marki, ale przybywa też tych, które decydują się na wyjście z naszego rynku.

Najemcy jakich branż radzą sobie w Polsce najlepiej?

Anna Radecka: – Na polskim rynku centrów handlowych operuje aktywnie ok. 300-350 sieci detalicznych. W poprzednim roku odnotowaliśmy ok. 40 debiutów nowych marek, np. Armani Jeans, Karl Lagerfeld, Sports Direct, Celio, Laura Ashley, itd. Część sieci zmodyfikowało swoje koncepty, np. H&M wprowadził sekcje home&deco (wprowadza również sekcję mody sportowej). Sieć modowa Mango wprowadza na rynek polski Mango He oraz Mango Violeta. W ostatnim czasie niektóre brandy zrewidowały swoje strategie i zadecydowały o wyjściu z Polski, np. Charles Vogele, Esprit, czy Jackpot. Pozytywną informacją jest wzmożona ekspansja polskich sieci poza granicami kraju, np. CCC, Kazar, Wojas czy coraz intensywniejsza ekspansja LPP, nie tylko w regionie CEE, ale również w Niemczech i Wielkiej Brytanii.

– Analizując obroty najemców widzimy, że branża modowa generuje stabilne wzrosty. Podobnie jest w przypadku branży usługowej, która w ostatnich 3 latach wykazuje zdecydowany wzrost jeśli chodzi o poziom obrotów na mkw. Sektory o dużym potencjalne w kolejnych latach to z pewnością sport, zdrowie i uroda oraz rozrywka i gastronomia. Oczywiście trzeba mieć na uwadze fakt, że wyniki poszczególnych branż różnią się regionalnie, a także już w ramach konkretnych miast i konkretnych obiektów handlowych. Siła nabywcza w Polsce rośnie, natomiast zmienia się procentowy rozkład wydatków przeciętnego Polaka. Zgodnie z aktualnymi trendami konsumenckimi Polacy coraz więcej wydają na modę, rozrywkę, aktywne spędzane wolnego czasu oraz sport, co przekłada się na wyniki poszczególnych branż.

O jakich więc najemców najbardziej zabiegają rodzimi inwestorzy?

– To o jakich najemców, jakie brandy zabiegają rodzimi inwestorzy zależy od pozycjonowania obiektu i konkretnego miksu najemców – inny jest zestaw dla centrum regionalnego, śródmiejskiej galerii czy parku handlowego. Największym popytem niezmiennie cieszą się silne, popularne marki, które przyciągają klientów, generują traffic w centrum oraz cieszą się dobrymi i stabilnymi obrotami oraz przede wszystkim są dobrymi płatnikami czynszu.

– W związku z rosnącym znaczeniem funkcji spędzania wolnego czasu oraz rozrywki, najemcy tej właśnie branży, cieszą się dość sporym zainteresowaniem wśród inwestorów, zwłaszcza obiektów III i IV generacji. Choć należy pamiętać, że pod względem założeń finansowych ta grupa najemców jest zawsze największym wyzwaniem.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016