Kiedy wprowadzać istotne zmiany w centrum handlowym?

Fabrice Paumelle, dyrektor działu ds. powierzchni handlowych w BNP Paribas Real Estate

Fabrice Paumelle, dyrektor działu ds. powierzchni handlowych w BNP Paribas Real Estate

Sytuacja, gdy centrum handlowe przynosi dobre wyniki jest najwłaściwszym momentem, aby przygotować strategię rozwoju obiektu, która może obejmować rekomercjalizację lub repozycjonowanie centrum. Dlaczego ten moment jest najwłaściwszy mówi Fabrice Paumelle, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych, BNP Paribas Real Estate.

– Przygotowanie i wdrożenie właściwej strategii wymaga czasu, a z punktu widzenia właściciela centrum handlowego lepiej być przed konkurencją, a nie podążać za nią. W momencie, w którym centrum handlowe zaczyna mieć problemy może być już zbyt późno, aby przygotować terapię, która pozwoli na zachowanie wiodącej pozycji obiektu na rynku. W takim momencie właściwa terapia dla centrum handlowego będzie też zwykle dużo bardziej skomplikowana – będzie wymagać istotnej ingerencji w istniejący produkt (centrum handlowe), a nie tylko dopasowanie go do zmieniających się rynkowych trendów – mówi Fabrice Paumelle.

– W Warszawie jesteśmy świadkami sytuacji, w której dobrze funkcjonujące centra handlowe o ustalonej reputacji na rynku przechodzą procesy rozbudowy, czy też renowacji oraz wprowadzają do swojej oferty nowe marki, które do tej pory nie były obecne na rynku. Te procesy rozbudowy, czy też renowacji zostały zaplanowane na kilka lat wstecz – w momencie, w którym obiekty były u szczytu popularności i realizowały założone przez właścicieli cele – podkreśla ekspert BNP Paribas Real Estate.

W opinii dyrektora Działu Powierzchni Handlowych, BNP Paribas Real Estate, w tym kontekście nie mówimy tylko o największych centrach handlowych, ale także o obiektach typu convenience (lokalne, osiedlowe centra handlowe).

– Przyglądając się temu sektorowi powierzchni handlowych zauważymy, że w jego przypadku analiza przyszłych trendów obejmuje również analizę strategii biznesowych największych najemców powierzchni w podobnych nieruchomościach (supermarketów, sklepów typu DIY), które ewoluują. Kiedy powinno się myśleć o wprowadzeniu istotnych zmian? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Rynek powierzchni handlowych oraz sam handel podlegają nieustannym zmianom, a więc uczestnicy rynku powinni zmieniać się wraz z nimi i dopasowywać do nowych warunków, i aby ustrzec się przed koniecznością wprowadzenia poważnej terapii – niezbędne są działania prewencyjne – podsumowuje Fabrice Paumelle.

Reklama

Galeria Jurajska