Projekt Sukcesji zawiera kilka architektonicznych niespodzianek

Wizualizacja CH-R Sukcesja w Łodzi

Wizualizacja CH-R Sukcesja w Łodzi

Rozmowa z Agnieszką Staszczyszyn, architektem studia Group-Arch, autorem projektu centrum Sukcesja w Łodzi

Jakie są obecne trendy w projektach centrów handlowych?

Przy stale rosnącej liczbie centrów handlowych, remodelingach i przebudowach galerii pierwszej i drugiej generacji, nowo budowane obiekty muszą spełniać szereg kryteriów. Oprócz odpowiedniej lokalizacji, ciekawej architektury i właściwie przygotowanej oferty, każde centrum musi mieć wartość dodaną. Uwaga inwestorów i projektantów centrów handlowych XXI wieku jest skupiona na kliencie. Jego identyfikacji. Wartością dodaną stało się pozyskiwanie informacji – a nie sama prezentacja towaru. Stąd – nieocenionym składnikiem procesu powstawania centrum jest bliska współpraca inwestora-wizjonera z architektem i brokerem. Agent najpierw rozpoznaje teren, wyznacza realne cele rynkowe, a na końcu zapełnia obiekt markami, które zapewnią kupującemu komfort zakupów i przebywania w przestrzeni skrojonej na miarę jego potrzeb. Ludzie zawsze kupują pod wpływem emocji: najpierw serce, potem umysł. Centrum handlowe XXI wieku ma nie tylko klienta ściągnąć, ma być również wygodne i proste w użytkowaniu, ma zapewnić program nie ograniczający się do zakupów, ale sięgający aż po rozrywkę, kulturę popularną i gastronomię, ma być atrakcyjne, piękne i przyjazne w każdym calu.

Jak architektura budynku, projekt wnętrza, sprawia, że klienci chcą spędzać swój czas w tego typu kompleksach?

Dzisiejsze centra handlowe to miejsca spotkań różnych pokoleń, takie place targowe czy też „dawna agora”. Z doświadczenia wiemy, że klienci po pierwsze, patrzą na prostotę i funkcjonalność wnętrza, doceniają czytelny układ komunikacyjny. Po drugie, liczy się estetyka. Wszystkie obiekty kładą duży nacisk na architekturę zewnętrzną i wewnętrzną w taki sposób, by klienci utożsamiali się z wnętrzem i chętnie spędzali w nim swój wolny czas. Dla nich liczy się: dobra lokalizacja, łatwy dojazd, dobrze zorganizowany i czytelny parking, ciekawie zaaranżowane miejsca szczególne, jak taras restauracji z ładnym widokiem; ciekawy element architektoniczny wewnątrz: fontanna czy przestrzeń do animacji.

Co było inspiracją do powstania projektu Sukcesji?

Szukałam na zasadzie kontrastu elementów pozwalających wyróżnić Sukcesję w tłumie innych pięknych obiektów, których Łodzi można pozazdrościć, ale też szukałam pomysłu, który „odmłodzi” ceglaną fasadę budynku. Stąd pojawił się biały ażur, który jest mocnym elementem i po części nawiązuje do łódzkich tradycji – mody i designu, które stały się moją inspiracją. Ceglana ściana to ukłon w kierunku historii, natomiast ażur w kierunku przyszłości.

Wizualizacja CH-R Sukcesja w Łodzi

Wizualizacja CH-R Sukcesja w Łodzi

Czy nowe centrum handlowe może czymś jeszcze łodzian zaskoczyć?

Moim zdaniem tak. Sukcesja to centrum nowej generacji. Łączy w sobie różne funkcje, ma bardzo bogatą ofertę rozrywkową i gastronomiczną. To obiekt kompaktowy, ale też funkcjonalnie zaplanowany. Wewnętrzna komunikacja w galerii ma kształt pętli, co jest wygodne w użytkowaniu. Komunikacja pionowa zapewnia łatwy dostęp do wszystkich kondygnacji. Wnętrza zaprojektowano z bardzo dobrej jakości materiałów, w jasnych i ciepłych kolorach tak, aby w jak największym stopniu eksponować sklepowe witryny. Pozwoliliśmy sobie w projekcie na kilka architektonicznych niespodzianek i mamy nadzieję, że uda się je zrealizować.

A jakie nowoczesne rozwiązania centrów XXI wieku zostały zastosowane w tym obiekcie?

Jest to cały pakiet rozwiązań, m.in.: BMS monitorujący różne parametry budynku, np. regulowane zużycie energii, zarówno elektrycznej jak i cieplnej. System pozwoli zoptymalizować i zmniejszyć wydatki na eksploatację obiektu, co przełoży się na niższe koszty operacyjne ponoszone przez najemców. Oprócz tego, to także: pompy ciepła, energooszczędne windy i ruchome schody, ledowe oświetlenie, baterie słoneczne, czy system segregacji odpadów.

Nad jakimi innymi projektami aktualnie Państwo pracujecie?

Niedawno zakończyliśmy koncepcję rozbudowy galerii handlowej we Władywostoku i czekamy na rozpoczęcie kolejnych faz projektu. W samym centrum miasta, przy głównym placu, nad zatoką, jest zachowana poniemiecka kamienica w stylu Art Deco. Jest to prawdziwa perła architektury z pięknymi oryginalnymi detalami. To obiekt, który znajduje się na wszystkich widokówkach i lokalnych przewodnikach. W tej chwili w budowie jest projekt Galerii na Bielanach Wrocławskich. Jest to projekt naszego autorstwa, rozbudowy i przebudowy istniejącej galerii pierwszej generacji. Rozbudowany wielopoziomowy pasaż handlowy nawiązuje pośrednio do architektury i krajobrazu Dolnego Śląska oraz Wrocławia – wijącej rzeki, wysp, słynnych licznych wrocławskich mostów i skał Gór Stołowych.

Reklama

Galeria Jurajska