Anna Hofman, Cushman & Wakefield
Anna Hofman, Cushman & Wakefield

– W Polsce w tym roku ilość powierzchni handlowej przekroczyła 10 mln mkw. Obecnie w kraju działa 428 obiektów handlowych. Zainteresowaniem deweloperów cieszą się mniejsze rynki lokalne, gdzie powstają mniejsze galerie, parki handlowe, centra wyprzedażowe i dyskonty. Presja ze strony konkurencji wymaga od deweloperów i inwestorów coraz większej aktywności przy wyborze specjalizacji i pozycjonowaniu centrów. Czynnikami, które decydują o sukcesie centrum, są m.in. wprowadzenie i utrzymanie najpopularniejszych marek oraz proaktywne zarządzanie nastawione na klienta – mówi w rozmowie z Retailnet Anna Hofman, starszy negocjator z działu powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.

– Pozyskanie przed konkurencją najemców wchodzących na polski rynek jest dodatkowym atutem, który przekłada się bezpośrednio na liczbę odwiedzających i obroty. Liczba nowych marek aktywnych na naszym rynku rośnie z roku na rok, jednak większość firm debiutujących w Polsce przyjmuje bardzo ostrożną strategię ekspansji – dodaje.

Według Anny Hofman wciąż najsilniejszą pozycję na rynku centrów handlowych ma branża mody.

– Struktura najemców w centrach handlowych największych aglomeracji i w mniejszych miastach jest podobna – moda stanowi 29 proc., usługi 14 proc., gastronomia 10 proc., obuwie i galanteria skórzana 9 proc., zdrowie i uroda 8 proc., biżuteria i akcesoria 5 proc., wyposażenie wnętrz 4 proc., multimedia 3 proc., artykuły dziecięce 3 proc., elektronika 3 proc., artykuły spożywcze 2 proc., rozrywka i rekreacja 2 proc., sport 2 proc., a pozostałe branże stanowią 6 proc. – twierdzi.