Fot. Philips

Klienci wielkich supermarketów chcą robić zakupy w nowoczesnych centrach handlowych o wysokim standardzie i rozwiązaniach sprawiających, że zakupy będą nie tylko koniecznością, ale i przyjemnością. Dla utrzymania silnej pozycji rynkowej właściciele sieci handlowych muszą dostosowywać swoje sklepy do rosnących wymagań klientów dbając równocześnie o minimalizację kosztów utrzymania obiektów. Ważnym czynnikiem przy planach modernizacji sklepów jest oświetlenie.

Nowoczesne rozwiązania oświetleniowe tworzą w centrach handlowych komfortową atmosferę, dzięki której klienci czują się zrelaksowani, a to inspiruje ich do podejmowania decyzji o dokonaniu zakupów. Oryginalne rozwiązania oświetleniowe pomagają także tworzyć i wzmacniać wizerunek marki. Równocześnie właściwie zmodernizowane systemy oświetleniowe, oprócz roli stymulującej sprzedaż, pozwalają na duże oszczędności energii elektrycznej, obniżają koszty eksploatacji obiektów i ograniczają ich negatywny wpływ na środowisko.

Oświetlenie odpowiada przeciętnie za 25 proc. kosztów energii elektrycznej zużywanej przez supermarket. Już samo wykorzystanie technologii LED może zmniejszyć te koszty o 40 proc. Dodatkowo system StoreWise firmy Philips, dzięki wykorzystaniu światła dziennego połączonego z oświetleniem LED inteligentnie przyciemnianym przez system sterowania, oferuje dalsze, niebagatelne oszczędności w wysokości 35 proc., zwiększając równocześnie komfort oświetlenia.

W sklepach z dużymi oknami lub świetlikami dachowymi, dzięki współpracy z czujnikami światła dziennego, system StoreWise może przez cały dzień przyciemniać lub rozjaśniać oświetlenie LED tak, aby maksymalnie wykorzystać doskonałe światło naturalne oszczędzając przy tym energię na oświetlenie sztuczne. Współpraca z czujnikami obecności w strefach przeznaczonych dla pracowników zapewnia dalszą oszczędność energii. Specjalne oprogramowanie pozwala na dobór odpowiedniego oświetlenia w zależności od dnia i pory roku. Sterowanie umożliwia także czasową regulację natężenia światła, np. zwiększenie poziomu oświetlenia w godzinach największego ruchu i zmniejszenie poza godzinami szczytu lub w porach uzupełniania towaru.

Oświetlenie ogólne w supermarketach jest źródłem ożywczej atmosfery wnętrz. Sprawia, że klienci czują się w nich dobrze, przebywają tam dłużej, a także częściej powracają. Jednak jasne i równomierne oświetlenie ogólne jest bodaj największą pozycją w kosztach energii przeznaczanej na światło. Oświetlenie LED w postaci linii świetlnych, pojedynczych opraw zwieszanych lub stropowych, opraw typu downlight i tzw. paneli światła dziennego symulujących efekt światła naturalnego w pomieszczeniach bez świetlików dachowych, pomogą obniżać te wydatki, zwłaszcza przy współpracy z systemem StoreWise.

Oświetlenie akcentujące podkreśla atrakcyjność i jakość towarów, przyciąga uwagę klientów i sprawia, że nie mogą oprzeć się chęci ich kupna. Tu także wykorzystanie projektorów szynowych, downlightów o regulowanym kierunku świecenia i opraw zwieszanych w technologii LED współpracujących z systemem StoreWise racjonalizuje zużycie energii.

Specjalną kategorią oświetlenia akcentującego jest oświetlenie świeżej żywności. Zachęca klientów do zakupów podkreślając naturalne barwy produktów. Jednak nie każde światło białe jest takie samo. Jedną z jego specyficznych cech jest temperatura barwowo mówiąca o odcieniu bieli – ciepłym, neutralnym lub dziennym. Opcje oświetlenia LED oferowane przez firmę Philips stwarzają możliwość doboru światła właściwego do ekspozycji różnych produktów świeżych.

Chłodna barwa światła LED Frost nadaje świeży wygląd rybom. LED Champagne lub Authentic White idealnie podkreśli świeże barwy owoców i warzyw, serów, pieczywa i win. Oświetlenie o ciepłej barwie LED Meat sprawia, że świeże mięso wygląda bardziej naturalnie.

Nieocenione usługi w działach z mięsem i wędlinami odda specjalne oświetlenie LED Rose. Mimo przechowywania w ladach chłodniczych, we właściwych warunkach termicznych, produkty mięsne z czasem tracą atrakcyjny wygląd na skutek przebarwień powstających w wyniku działania światła o niewłaściwych parametrach, mimo że w istocie są w pełni świeże. Oświetlenie LED Rose eliminuje ten problem skutecznie dzięki zoptymalizowanemu widmu światła. Spowalnia proces powstawania przebarwień, a nie zmniejsza jedynie ich widoczność. Dzięki technologii oświetlenia LED Rose świeży wygląd mięsa i wędlin może być zachowany przez dłuższy czas przy równoczesnym obniżeniu intensywności światła.