Fot. Vans

Marka Vans obecnie posiada w Polsce 12 salonów monobrandowych, które mieszczą się przede wszystkim w dużych miastach. Rozmawiamy z Grzegorzem Grzegorczykiem, Country Manager Poland sieci Vans na temat planów rozwoju marki w naszym kraju.

Czy firma VF Distribution Polska, która rozwija sieć Vans, umożliwia otwarcie salonu w oparciu o system franczyzy?

Grzegorz Grzegorczyk: – Obecnie posiadamy 4 sklepy własne oraz 8 franczyzowych więc odpowiadając na pytanie: tak, VF Corporation umożliwia taki system współpracy. System sklepów partnerskich Vans działa sprawnie i w najbliższej przyszłości będziemy się koncentrowali przede wszystkim na tej części naszej działalności.

– Jaką średnio powierzchnię zajmują sklepy Vans w Polsce, czy różni się ona od pozostałych krajów?

– Większość sklepów ma powierzchnię od 70 do 100 mkw. i jest to spójne z tym, co możemy zaobserwować w pozostałej części Europy. Oczywiście zawsze znajdują się wyjątki i w przypadku sklepów Vans też tak jest. W Rosji posiadamy sklepy 170 metrowe, a we Włoszech i Holandii 40-50 metrowe. Wszystko zależy od modelu biznesowego prowadzonego w danym kraju i przyzwyczajeń oraz upodobań konsumentów.

– Ile na świecie działa sklepów tej marki, w którym z krajów produkty Vans są najpopularniejsze?

– Trudno powiedzieć, w którym kraju Vans ma największą popularność. Wydaje się, że najrozsądniej byłoby odnieść się do wyników sprzedaży, co pokazuje nam, że Vans największą popularnością cieszy się w USA oraz Europie. Kraje APAC wciąż się rozwijają i budują świadomość marki pośród swoich konsumentów. Patrząc natomiast na Europę, wyróżnimy Anglię, Francję, Włochy, kraje Beneluksu oraz Hiszpanię. Ale nie jest to niestety do końca miarodajne, bo na wyniki sprzedaży wpływ ma wiele więcej czynników aniżeli tylko znajomość i postrzeganie marki. Możemy natomiast z całą pewnością stwierdzić, że Vans jest już marką globalną obecną na wszystkich kontynentach. Odpowiadając na pytanie odnośnie liczby sklepów, mogę się wypowiedzieć jedynie o rynku europejskim gdzie mamy obecnie ponad 120 sklepów monobrandowych.
Jak ustaliła redakcja Retailnet spółka VF Distribution Polska planuje posiadać 25 sklepów Vans do końca 2017 roku. Sieć Vans oferuje obuwie, odzież oraz dodatki młodzieżowe utrzymane w stylu miejskim. Marka dostępna jest w ponad 170 krajach na całym świecie. Historia firmy Vans rozpoczęła się w 1966 roku, gdy Paul Van Doren wraz z trzema wspólnikami otworzył w Kalifornii pierwszy sklep pod nazwą Van Doren Rubber Company, w którym produkowali, a później sprzedawali buty dla młodzieży.