Fabrice Bansay, Apsys: podążamy za najnowszymi trendami

Fabrice Bansay, prezes Apsys Polska

O potencjale polskiego rynku nieruchomości komercyjnych, a także szansach i zagrożeniach, jakie niesie za sobą rozwój nowoczesnych technologii i sprzedaży internetowej rozmawiamy z Fabricem Bansay, prezesem Apsys Polska.

Warto inwestować w centra handlowe w Polsce?

Oczywiście. Robimy to od prawie 20 lat, co jest chyba wystarczającym dowodem na potwierdzenie tej tezy. Obecnie zarządzamy 18 centrami handlowymi o całkowitej powierzchni GLA ok. 650 tys. mkw. Są one zlokalizowane w 13 największych polskich miastach. Z perspektywy tych lat łatwo zaobserwować, jak bardzo zmienił się polski rynek. Stał się rynkiem dojrzałym, stabilnym, bardziej transparentnym.

Co jest najsilniejszym magnesem przyciągającym do Polski zagranicznych inwestorów?

Z pewnością stabilna gospodarka, która stale się rozwija, a także wielkość rynku – prawie 38 mln mieszkańców czyni Polskę największym krajem w regionie CEE i jednym z największych w całej Unii Europejskiej. Bardzo ważne jest również strategiczne położenie kraju. Coraz więcej międzynarodowych korporacji, takich jak np. Amazon czy MoneyGram, budują w Polsce swoje struktury. To przekłada się również na sektor nieruchomości komercyjnych. W ubiegłym roku zanotowaliśmy rekordową ilość transakcji na tym rynku, których wartość wyniosła łącznie ponad 3,4 mld euro. Inwestowanie w Polsce, zwłaszcza w duże, dominujące centra handlowe, stało się dobrym i stosunkowo bezpiecznym interesem. Dowód? Obecny poziom stóp kapitalizacji w przypadku topowych centrów handlowych wynosi ok. 5,5-6 proc.

Rynek staje się coraz bardziej nasycony. Jakie są najlepsze lokalizacje pod nowe projekty handlowe?

Tak jak wspominałem, Polska stała się rynkiem dojrzałym. Tym niemniej, w porównaniu do innych europejskich krajów, wciąż ma duży potencjał do budowania nowych projektów handlowych, lub rozwijania już istniejących. Chodzi zarówno o centra handlowe, jak również retail parki czy centra outletowe. Wszystko zależy od strategii danego dewelopera. My koncentrujemy się na budowie lub rozbudowie dużych (minimum 40-50 tys. mkw. GLA) centrów handlowych, które mają dominującą pozycję na rynku. Takim przykładem jest Posnania.

Rozwój nowoczesnych technologii i sprzedaży online nie jest zagrożeniem?

Wręcz przeciwnie. Chcemy podążać za najnowszymi trendami. W tym celu powołaliśmy do życia Apsys Lab. W ramach tej inicjatywy nie tylko monitorujemy zmiany zachodzące na rynku, ale również pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, które będą spełniały oczekiwania współczesnych konsumentów. Nowe technologie mogą w tym tylko pomóc. Jako dowód mogą podać fakt, że w ciągu ostatnich miesięcy obroty w zarządzanych przez nas centrach handlowych wzrosły średnio o 5 proc., podczas gdy wskaźnik dla całego rynku spadł o 2,6 proc.

Cały wywiad zostanie opublikowany w najbliższym, listopadowym numerze Shopping Center Poland. Zapraszamy do lektury.

 

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016