Marta Machus-Burek, Dyrektor ds. Strategii Handlowych, Dział Doradztwa i Rozwoju Projektów Inwestycyjnych, Colliers International
Marta Machus-Burek, Dyrektor ds. Strategii Handlowych, Dział Doradztwa i Rozwoju Projektów Inwestycyjnych, Colliers International

Wśród najemców dobre perspektywy rozwoju widać w branży health and beauty, sportowej oraz gastronomicznej. Natomiast w kolejnych latach duże wyzwania stoją przed najemcami z branży odzieżowej i wielkopowierzchniowych operatorów spożywczych – mówi redakcji Retailnet.pl Marta Machus-Burek, Dyrektor ds. Strategii Handlowych, Dział Doradztwa i Rozwoju Projektów Inwestycyjnych, Colliers International.

– Nadal prężnie rozwija się branża health and beauty, obejmująca również apteki i drogerie. Jej wzrost widoczny jest właśnie w rozwoju sieci drogerii. W przyszłym roku firma Rossmann zapowiada otwarcie swojego tysięcznego sklepu w Polsce. Dobrze zapowiada się także rozwój branży sportowej i tzw. outdoorowej. Jest to związane ze zmieniającym się stylem życia Polaków, rosnącą aktywnością sportową i rekreacyjną i wynikającym z tego wzrostem wydatków na artykuły sportowe. Odzież sportową można dziś nabyć nie tylko w specjalistycznych sklepach, ale też w sieciach oferujących modę typu casual. Swoją linię sportową rozwija np. H&M czy Marks & Spencer. Ciekawym przykładem jest też polska marka 4F, która została stworzona i wykreowana jako marka z kategorii sport fashion. Oferując wysokiej jakości odzież i akcesoria sportowe w połączeniu ze skutecznymi działaniami marketingowymi szybko zdobyła wysoką pozycję na rynku. Z tym sektorem związany jest także rozwój sieci fitness – nowe marki pojawiają się na rynku polskim, a te istniejące kontynuują swój rozwój. W innej kategorii widzimy także rozwój branży gastronomicznej. Powstają nowe koncepty, zarówno restauracje jak i cukiernie, lodziarnie, punkty serwujące różnego rodzaju napoje, desery itp. – mówi Marta Machus-Burek.

– Duże wyzwanie stoi natomiast przed branżą odzieżową, a to ze względu na bardzo dużą konkurencję w tym segmencie.  Stagnację da się natomiast zauważyć wśród wielkopowierzchniowych operatorów spożywczych. Choć i tutaj są wyjątki. Przykładem jest np. Carrefour, który podpisał ostatnio kilka umów najmu, jak i otworzył w ubiegłym tygodniu w Pile pierwszy po kilku latach nowy hipermarket. Marka rozwija zarówno formułę Carrefour Express jak i formułę tradycyjnych hipermarketów. Aktywność obserwujemy również w przypadku sieci Auchan, ale raczej są to działania związane z przejęciem sieci Real i prowadzonym obecnie procesem rebrandingu. Kategoria supermarketów takich, jak Intermache, Stokrotka, Aldik czy Piotr i Paweł również przejawiają sporą aktywność rynkową. W opozycji do spożywczych gigantów stoją dyskonty spożywcze (np. Biedronka) i mniejsze sklepy osiedlowe, które kontynuują rozwój. W sektorze ekonomicznym dalej rozwijają się sieci typu Pepco, Textil Market czy Szachownica – podkreśla Marta Machus-Burek.